Zo laadt Opel 18 elektrische rallyauto's bij elke race, middenin de blubber

Zo laadt Opel 18 elektrische rallyauto's bij elke race, middenin de blubber

De Opel Corsa Electric Rally is een aangepaste elektrische Corsa waarmee door heel Europa rally’s worden gereden. Rutger nam een kijkje achter de schermen, want hoe vind je in een veld vol blubber snelladers voor 18 elektrische auto’s tegelijk?

Stel je zou met een vriendengroep met 18 elektrische auto’s van Groningen naar Rome willen reizen. Dan moet je écht je huiswerk doen, want veel snellaadstations hebben een plekje of 8 en die zijn zelden allemaal beschikbaar. Hoe laad je dan 18 elektrische Opel Corsa’s op, die rond Eindhoven meerdere rallyproeven op één dag moeten rijden waarbij de accu het behoorlijk te verduren krijgt? Dat vroeg ik me af toen ik op een industrieterrein in de buurt van Eindhoven een servicepark in de blubber zag staan voor de ELE rally.

Opel rijdt al 4 jaar lang met de elektrische Opel Corsa een instap-cup voor jonge rallyrijders. Daarbij willen ze geen vrachtwagen vol dieselaggregaten meenemen, want dat zou de hele exercitie overbodig maken. Voor auto-introducties worden regelmatig vrachtwagens vol accu’s meegenomen. Die laden langzaam aan de achterkant, 24 uur per dag en bij laadsessies worden ze met grote snelheid leeggetrokken. Als je het een beetje goed balanceert, dan kun je daarmee tijdens bijvoorbeeld een persintroductie alle auto’s eenvoudig geladen krijgen.

Directeur van Opel Motorsport Jörg Schrott vertelt: "Voor een auto-introductie is dat prima. Als de auto nog niet helemaal geladen is, dan drinkt een journalist nog een espresso. Of hij vertrekt met 90% in plaats van 100% acculading. In de autosport kan dat niet. Een auto MOET op de juiste tijd bij de start staan en minder acculading betekent minder prestaties.”

Volledig laadpark uit de grond gestampt

De oplossing die Opel Motorsport gekozen heeft, is robuuster én rigoureuzer. Bij een hoofdleiding wordt 20.000 volt afgetapt en naar de trailer van een vrachtwagen geleid. Daar staat een enorme installatie op die de 20.000 volt omzet en verdeelt over de laadstations van de auto’s. Elke auto staat onder een tentje, waarnaast een box staat met een CCS2-kabel die gelimiteerd is op 140 kW. Theoretisch zou er meer geleverd kunnen worden, maar de Corsa laadt niet sneller en deze beperking zorgt ervoor dat als alle auto’s tegelijk laden, ze evenveel stroom krijgen.

Voor elke rally wordt er dus gegraven, afgesplitst, een berg zand over de hoofdleiding heen gegooid en wordt er een servicepark voor maximaal 22 auto’s neergezet. Sinds de start in 2020 zijn er nog geen enkele keer laadproblemen geweest.

 

15.000 rally-kilometers, 96 procent gezond

Misschien nog wel opvallender is het dat de Corsa’s zelf het zo goed uithouden. De kleine Opel is geprepareerd voor een rally: een rolkooi, andere remmen en vering, een dikke plaat onder de accu door en een systeem om van buitenaf de stroom in 1x van de auto af te halen in geval van een ongeluk. Maar opvallend genoeg is de elektrische motor exact dezelfde als die jij krijgt in de Opel Corsa die je bij de dealer koopt.

En ook de accu heeft geen aanpassingen gehad. Wie bang is dat accu’s het zwakke onderdeel van een auto zijn: de testauto van Opel heeft al 15.000 rally-kilometers gemaakt en de accu heeft nog 96% van zijn originele capaciteit. 15.000 lijkt misschien niet zoveel, maar ten opzichte van regulier gebruik waarbij een auto niet constant vol accelereert en daarna vol remt waarbij de accu weer geladen wordt, is 15.000 kilometer vergelijkbaar met 150.000 kilometer op de weg.

Bedenk ook dat deze auto’s bijna alleen maar snelgeladen worden. Alle auto’s die in 2020 begonnen zijn met de cup, hebben hun originele accu nog. Aan de buitenkant zie je het dus niet meteen, maar de Opel Rally Electric is een geweldig stuk bewijs voor de duurzaamheid van de kleine elektrische Opel.

De toekomst

Schrott verteld: “Toen wij begonnen had de FIA nog helemaal geen specifieke veiligheidsregels voor elektrische rallywagens. Wij hebben zelf, voor de veiligheid van coureurs, marshalls en publiek gekeken wat noodzakelijk is. Er zijn in die vier jaren geen noemenswaardige incidenten geweest. Dat pleit voor onze aanpak. Maar de FIA heeft nu wel officiële regels voor elektrisch rijden, waar wij nauw bij betrokken waren. Nu staat de deur dus open voor andere merken om mee te doen”.
Hopelijk ziet de elektrische Corsa dus binnenkort meer tegenstanders van andere merken, zodat elektrisch rallyrijden kan groeien.

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.