Getest: EVBox Livo 2 – je auto alleen laden als de zon schijnt?
Bij de keuze van een laadpaal is er steeds meer te overwegen: Rutger neemt je mee in de keuzes aan de hand van de nieuwe EVBox Livo 2. Die kan je auto laden op 100% zonnestroom van je eigen dak.
Hoeveel vermogen?
Tot voor kort was het niet zo moeilijk om een laadpaal te kiezen. Alle recente elektrische auto’s hebben een Type 2 aansluiting en vrijwel alle auto’s laden met 11 kW. Sommige kunnen met 22 kW laden, maar daarvoor moet je aansluiting verzwaard en betaal je jaarlijks een dik bedrag extra. Dus tenzij je ’s nachts nooit slaapt, maar rondjes rijdt in je elektrische auto is 11 kW de norm.
Vaste kabel?
Dan kun je nog kiezen voor een lader waar een kabel aan vast zit, of eentje waar je een losse kabel voor gebruikt. Indien ook maar enigszins mogelijk, raad ik altijd de eerste optie aan, omdat je dan een paar handelingen minder hoeft te doen als je thuis komt.
Stroom verrekenen?
De derde belangrijke overweging: moet je de stroom die in je auto gaat zakelijk kunnen verrekenen? Omdat je baas dat betaalt bijvoorbeeld? Dan heb je een paal nodig met een abonnement waarin je automatisch of handmatig de laadkosten kunt verrekenen.
Zonnestroom?
Maar met de saldering die afloopt wordt het belangrijker om zoveel mogelijk je eigen stroom te gebruiken. Je kunt in de meeste elektrische auto’s en bij de meeste laadpalen instellen dat ze bijvoorbeeld pas om 23:00 ’s nachts gaan laden, zodat je goedkope stroom gebruikt bij een dynamisch tarief. Maar je kunt als je veel zonnepanelen hebt bij sommige palen ook instellen dat je alleen stroom wilt als er zonnestroom over is. Als je regelmatig de auto overdag thuis hebt staan, kan die voorkomen dat je meer betaalt voor je energie.
EVBox Livo 2
Wij probeerden die oplossing uit met de nieuwe EVBox Livo 2. Een paal die maximaal 22kW kan leveren (maar bij ons op 11 kW wordt aangesloten), die geen stroom kan verrekenen, maar wel de laadsnelheid kan variëren op basis van de hoeveelheid zonnestroom die beschikbaar is.
De installatie lijkt grotendeels op die van elke andere paal: een extra schakelaar in de meterkast die 3 fasen naar de laadpaal kan brengen met een kabel die via je kruipruimte naar de paal moet. Klaar ben je. Om te checken hoeveel stroom er verbruikt wordt en hoeveel stroom er opgewekt wordt, komt er nog een smal extra kastje in de meterkast. Die wordt met een ethernetkabel verbonden met de laadkast, zodat ze met elkaar kunnen “praten”.
In de app van EVBox kun je daarna instellen hoe je wilt laden. Volledig op stroom van het net, hybride of volledig op zonnestroom. In die laatste modus varieert dus de snelheid waarmee je laadt op basis van de kracht waarmee de zon op je panelen landt.
HEMS
Deze standalone oplossing zorgt ervoor dat je zo groen mogelijk je auto op kunt laden, maar er kleven ook nadelen aan. Meestal maakt het niet zoveel uit hoeveel je auto oplaadt. Als je hem met 60% aan de lader hebt gezet en je hoeft de volgende dag minder ver te rijden dan de resterende actieradius, dan is elke kilometer genoeg.
Maar met de softwaresettings van de EVBox Livo 2 moet je wel zelf in de app de boel omzetten als je een lange rit hebt de volgende dag en met 100% wilt vertrekken. Idealiter zou je een Home Energy Management System willen: een apparaat dat de stroom slim verdeelt over al je apparaten en in het beste geval ook je agenda kent en dus je auto prioriteit kan geven. De markt voor HEMS staat nog in de kinderschoenen. Voor nu is een oplossing als deze Livo 2 dus prima bruikbaar, zeker omdat je hem later alsnog op een HEMS aan kunt sluiten.
Meer zonne-energie en mis niets met onze Bright-app.