Dit is de toekomst van de diesel vrachtwagen en hij vreet verkeersdrempels

Dit is de toekomst van de diesel vrachtwagen en hij vreet verkeersdrempels

29 mei om 16:55

De dieselvrachtwagen is nog lang niet aan het eind van zijn bestaan. We zullen nog een aanzienlijk aantal jaren op deze manier van vervoer moeten vertrouwen voordat we helemaal kunnen overstappen naar elektrisch. Daarom hebben we zuinige vrachtwagens nodig.

Bij de personenauto’s en bestelbussen gaat de transformatie naar elektrisch rijden steeds sneller. Bij het vrachtvervoer zit dat anders. Er zijn wel een aantal elektrische vrachtwagens in Nederland maar de grote groei is er nog niet.

We zullen naast de ontwikkeling van de elektrische vrachtwagen zal er ook tijd gestoken moeten worden in een dieselvrachtwagen die zuiniger en minder vervuilend is. In de VS zijn ze daar al mee begonnen.

Dikke neus

De Amerikaanse wegen zien er anders uit. Ze zijn langer breder en de vrachtwagens die er rijden zijn vooral groot. Kenworth is een van de grote producenten van deze monsters op de weg. Deze wagens zijn te herkennen aan de meterslange neus aan de trekker. Samen met het ministerie van Energie in de VS heeft dit bedrijf een vrachtwagen ontwikkeld die 136 procent efficiënter is dan de Kenworth T660 uit 2009.

Verkeersdrempels

Om deze mate van efficiëntie te bereiken heeft Kenworth een aantal zaken bedacht. Ten eerste zijn de zijspiegels verdwenen en vervangen door camera’s. Daarnaast is de luchtweerstand verminderd door de de wielen af te dekken en de carrosserie tot vlak boven de grond door te laten lopen. Wellicht een goed idee voor Texas, maar minder voor Almere Buiten waar het stikt van de verkeersdrempels.

Naast de dieselmotor ligt er een ook een batterijpakket in de vrachtwagen. Deze wordt opgeladen bij het afremmen en met de opgewekte energie worden de elektrische systemen zoals de airco bediend. Dat scheelt ook weer diesel.

Kenworth heeft zes jaar gewerkt aan deze Supertruck 2 en hij zal naar alle waarschijnlijkheid nooit in productie gaan. Het fungeert meer als een studiemodel voor de producten van Kenworth die wel van de band zullen lopen. Momenteel werkt de fabrikant aan een model met Waterstofcellen en een model met elektrische aandrijving.

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.