©Canva

Meer kans op dodelijke ongevallen bij 130 km/u

Meer kans op dodelijke ongevallen bij 130 km/u

8 juni om 11:00

Als de rijsnelheid op de snelweg wordt verhoogd naar 130 kilometer per uur, dan wordt de kans op een dodelijk ongeluk 7 keer groter dan als er 100 kilometer per uur wordt gereden. Dat is de conclusie van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). 

Het risico dat iemand in een auto-ongeluk sterft neemt dus flink toe als er op hogere snelheid wordt gereden. Dat is momenteel extra relevante informatie, omdat de politieke partijen PVV, VVD, NSC en BBB in hun coalitieprogramma hebben vastgelegd dat de snelheidslimiet overdag weer naar 130 kilometer per uur moet gaan, als de verkeerssituatie dit toelaat. Het onderzoek dat het KiM deed is overigens geen aanbeveling, het is puur om te gebruiken bij politieke discussies over zo’n andere maximumsnelheid.

Dichter op de vangrail

In de podcast van BNR zegt de directeur van het KiM, Henk Stipdonk, dat men hierdoor dichter op de vangrail, een boom of andere auto rijdt en de remtijd daarmee zodanig kort wordt, dat er een grotere kans is op een dodelijk ongeluk. Als je langzamer rijdt geef je jezelf meer tijd om te reageren. Volgens het KiM gaat de kans op een ongeval elke kilometer die je harder rijdt met 6 à 7 procent omhoog. 

Het verhogen van de maximale snelheid brengt niet alleen grotere risico’s op dodelijke ongelukken met zich mee. Het onderzoek keek ook naar CO2-uitstoot, reistijd, geluidshinder en verkeersveiligheid. Het mag de reistijd dan verkorten, de CO2-uitstoot en de geluidshinder lijden onder een hogere maximumsnelheid. Echter is dat minder explosief qua stijging van 100 kilometer per uur naar 130 kilometer per uur dan het risico op een dodelijk ongeval. Vooral de geluidshinder lijkt relatief mee te vallen.

130 kilometer per uur

De maximumsnelheid van 130 kilometer per uur was er al eerder in Nederland, maar werd in 2020 teruggedraaid naar 100 kilometer per uur (op bepaalde tijden). Deze keuze werd destijds gemaakt door de regering om stikstofuitstoot te verlagen. Echter bleken de effecten tegen te vallen. Nu blijkt dus dat er een andere reden kan zijn om die 130 kilometer per uur toch nog even links te laten liggen. 

Abonneer je ook op ons YouTube-kanaal