Deze batterij is gemaakt met hout en heeft geen lithium of kobalt nodig
Het Zweedse bedrijf Altris heeft een methode ontwikkeld om koolstof uit houtpulp te gebruiken als materiaal voor de anode van een batterij. Deze batterijen maken geen gebruik van zeldzame mineralen zoals lithium, kobalt of nikkel, wat ze milieuvriendelijker maakt.
Met behulp van boompulp kan een materiaal genaamd 'lignode' geproduceerd worden. Lignode kan in plaats van grafiet worden gebruikt om de anode van een batterij te maken, de pool waarlangs stroom een apparaat binnenkomt. Altris en zijn partner Stora Enso, een bedrijf gespecialiseerd in hernieuwbare materialen, hopen door lignode te gebruiken minder afhankelijk te worden van China, waar het grootste deel van de Europese grafiet vandaan komt.
Naast het versterken van de Europese toeleveringsketen, beweren de bedrijven dat lignode kan zorgen voor duurzamere batterijen. De houtpulp die wordt gebruikt om lignode te maken, is een bijproduct van de houtverwerkingsindustrie.
Zonder lithium
Ook kan de andere pool van de batterijen van Altris, de kathode, worden vervaardigd zonder zeldzame materialen, met behulp van stoffen zoals natrium, ijzer en stikstof. Volgens het bedrijf kunnen deze stoffen lokaal worden gewonnen, grotendeels zonder de vervuiling die geassocieerd wordt met het delven van zware metalen.
Tussen de twee polen bevindt zich ten slotte een elektrolyt op basis van een zoutoplossing van natrium. Dit betekent dat er ook geen lithium nodig is voor dergelijke batterijen.
Productie is nog niet begonnen
Stora Enso produceert sinds 2021 lignode. In eerste instantie gebeurde dit op kleine schaal, maar nu wordt de productie opgeschaald naar commerciële niveaus. Het bedrijf, dat zelf ongeveer twee miljoen hectare aan bos bezit, stelt dat het gemakkelijk is om lignode op een duurzame manier te produceren, omdat lignine, het materiaal waar het uit wordt geproduceerd, een bijproduct is van de houtindustrie.
Om te onderzoeken of duurzame batterijen op grote schaal kunnen worden geproduceerd, hebben beide bedrijven een samenwerking aangekondigd. Altris zelf is echter nog niet begonnen met commerciële productie. Tot op heden beschouwt het bedrijf zichzelf nog steeds als een ontwikkelaar en producent van prototypes.
Opslag van energie
Vorig jaar presenteerde het bedrijf al een prototype dat 160 wattuur per kilogram kan opslaan. Hoewel dit nog niet zo efficiënt is als de batterijen die in elektrische auto's worden gebruikt, die doorgaans tussen de 250 en 300 wattuur per kilogram kunnen bevatten, nadert het al het niveau van sommige batterijen die worden gebruikt voor energieopslag.
Het uiteindelijke doel van Altris is een batterij die 200 wattuur per kilogram kan opslaan. Het is nog niet duidelijk wanneer de commerciële productie van start zal gaan.
Lees meer nieuws over energie en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.