Goedkope Chinese auto kopen? Niet als de EU er stokje voor steekt
De Europese Commissie is van plan om de importheffing voor Chinese elektrische auto’s (EV) aanzienlijk te verhogen. Vandaag de dag bedraagt die 10 procent van de verkoopprijs, maar binnenkort kan daar nog eens tot wel 38 procent bij komen.
De Commissie heeft een onderzoek uitgevoerd naar de import van goedkope EV’s uit China. Vandaag werden de resultaten daarvan bekendgemaakt. In het onderzoek wordt gewaarschuwd dat goedkope EV’s een ‘bedreiging’ vormen die de Europese auto-industrie zwaar kan beschadigen.
Om ervoor te zorgen dat de Europese markt niet wordt overspoeld, stelt de Commissie daarom een importheffing van 17 tot 38 procent voor. Volgens de krant Financial Times zou die bovenop het bestaande tarief van 10 procent komen. De tarieven verschillen afhankelijk van het merk. Auto’s van BYD zouden onderhevig zijn aan een heffing van 17 procent. Bij andere merken, zoals de Shanghai Automotive Industry Corporation, kan het tarief tot 38 procent bedragen. De heffing zou al vanaf 4 juli van kracht kunnen gaan.
Oorlog is losgebarsten
Een aantal Europese landen, waaronder Duitsland en Zweden, zijn geen fan. Zij hebben geprobeerd om de komst van hogere tarieven tegen te houden. Dat zal waarschijnlijk niet meer lukken. De Commissie gaat wel nog met China onderhandelen over de verhoging.
Ook elders in het Westen is de oorlog tegen goedkope Chinese EV’s uitgebarsten. In de Verenigde Staten voerde de regering van president Joe Biden eerder al een heffing van meer dan 100 procent in. Eerder was dat 27,5 procent.
Landen in het Westen zijn bang dat Chinese EV-makers lokale autofabrikanten het vuur aan de schenen leggen. Chinese bedrijven zouden goedkope auto’s kunnen produceren doordat de staat ze subsidieert. Bedrijven als BYD zijn nu al populair in onder meer Zuid-Amerika, waar zij EV’s verkopen aan lage prijzen. Ook in Europa zijn steeds meer Chinese merken aanwezig.
Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.