Sonos wekt weer de woede van gebruikers, dit is waarom
Speakerfabrikant Sonos heeft zich opnieuw de woede van consumenten op de hals gehaald. Afgelopen maand klaagden zij nog massaal over een update van de nieuwe app, maar nu is het veranderde privacybeleid de reden om boos te worden.
Louis Rossman, een jurist gespecialiseerd in privacy van consumenten, ontdekte dat Sonos een belangrijk zinnetje uit zijn privacybeleid heeft gehaald. Voorheen stond de tekst 'Sonos verkoopt geen persoonlijke informatie over zijn klanten' nog in de voorwaarden, maar nu dus niet meer.
Op Reddit valt te lezen wat iedereen daarvan vindt. "Dit is absolute onzin. Als dit geen onderdeel was van mijn aankoop toen ik die deed, moet het mogelijk zijn om mij nu af te melden", is een van de reacties. "Nou Sonos, geniet maar van het feit dat jullie nu ook zo’n klotemerk zijn. Ik haak af", zegt iemand anders. De reacties liegen er dus niet om. Mensen zijn heel erg boos op Sonos.
Ook in Europa?
Een andere vraag die veel terugkomt is of de Europese privacyvoorwaarden van Sonos ook op die manier worden aangepast. Op dit moment is dat in Nederland in ieder geval nog niet gebeurd. In het Nederlandse privacybeleid van Sonos staat dikgedrukt dat het bedrijf geen persoonsgegevens van klanten verkoopt.
Nieuwe update
De beslissing van Sonos is de zoveelste in korte tijd die consumenten erg kwaad maakt. Afgelopen maand klaagden zij nog steen en been over een nieuwe update voor de Sonos-app. Bepaalde functies, waaronder het weergeven en afspelen van muziekbestanden op een NAS en het aanmaken van nieuwe alarmen, zijn niet meer beschikbaar.
Klanten wendden zich direct tot CEO Patrick Spence om te klagen. De Sonos-topman erkende later dat er fouten zijn gemaakt bij de communicatie over de app-update. Spence schakelde na alle klachten wel een automatische beantwoording in op al zijn e-mails.
Lees meer nieuws over Sonos en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.