Waarom raceauto’s herrie moeten maken, en hoe ze dat ook schoon kunnen doen
Onze autotester Rutger was bij de 24 uur van Le Mans, waar alle raceauto’s herrie maken en iedereen met oordoppen in kijkt. Waarom moet dat?
De 24 uur van Le Mans is een absoluut feest voor de autoliefhebber. De parkeerplaats staat vol zeldzaam metaal. Op de camping staat een Aston Martin DB4 die minsten een half miljoen waard is, naast een tentje van drie tientjes. Op het circuit van 13 kilometer rijden de speciaal voor deze serie ontwikkelde Hypercars en Le Mans Prototypes (LMP2) samen met Aston Martins, McLarens en Mustangs die lijken op de auto’s voor de straat (maar onderhuids daar inmiddels weinig meer mee te maken hebben).
Op het enorme binnenveld van het circuit presenteren de deelnemers hun merk. Ferrari, Ford, Peugeot, BMW, ze hebben allemaal een stand waarop ze een racewagen gebruiken als lokker voor de auto die je kan bestellen bij de dealer. BYD, dat niet eens meedoet in de race, heeft zelfs een standje met de auto’s die ze in Europa verkopen. Alles ademt hier auto’s.
De herrie hoort erbij
De soundtrack daarvoor is het gebrul van de racewagens die allemaal rijden op wat volgens de sticker op de vrachtauto van Total Energies “100% sustainable racing fuel is”. Gemaakt van resten uit de wijnbouw. Er wordt een boel moeite gedaan om de motoren alsnog ontploffingen te laten maken die met een forse echo de uitlaten uittoeteren. Het zal niemand verbazen dat de Amerikaanse Cadillac de meeste herrie produceert.
Vorig jaar was ik bij de Formule E in Monaco en daar viel me op dat de elektrische wagens van dichtbij nog best wel wat geluid produceren. Maar op een afstandje kan je prima een gesprek voeren en hoofdpijn krijg je er niet van. Dat is hier op Le Mans wel anders. Zelfs achter de pitstraat in een zo stil mogelijk gemaakte slaapkamer voor de coureurs mis je geen enkele auto die langskomt. De herrie is onontkoombaar en dat is de aantrekkingskracht.
Schoon alternatief, zodat de herrie blijft
Tijdens de parade door de straten van Le Mans voor de race merkte je dat na een paar bedeesde klassiekers, het geluid van een racewagen alle hoofden deed draaien. Het doet iets met ons meest primitieve brein. Alpine presenteerde dan ook een waterstof raceauto. Niet met een waterstofcel waaruit elektriciteit wordt gemaakt, maar een racewagen die waterstof verbrand. Met de bijbehorende herrie. Volgens de presentator van de parade 100% schoon. In gebruik is dat inderdaad zo, maar om te maken kost het 3x meer uitstoot dan elektrisch rijden. Waterstof voor personenvervoer is dan ook een gepasseerd station. De elektrische auto met batterij heeft waterstof op een behoorlijke achterstand gezet de afgelopen jaren. Maar als het om racen gaat is dat een ander verhaal.
In een race als Monaco, Londen, Berlijn en Rome is het geweldig dat de elektrische wagens niet zo absurd veel herrie maken dat ze gehoorschade kunnen veroorzaken. Niemand hoeft het raceweekend van de Formule E met zijn kinderen bij oma logeren vanwege geluidsoverlast. Maar naar Le Mans ga je voor het drama. De stad haalt zijn identiteit uit het racen en die lichamelijk voelbare herrie hoort daarbij. Racen op brandstof uit hernieuwbare bronnen of waterstof is op dit moment dan een aardig schoon alternatief. Minder uitstoot, wel de fysieke sensatie.
Meer over auto's en mis niets met onze Bright-app.