Dit zijn de beste tweedehands elektrische auto's tussen 15 en 20 duizend euro
Je zoekt een tweedehands elektrische auto? Onze autotester Rutger helpt. Vandaag de betaalbare allrounders: tussen de 15.000 en 20.000 euro.
Wij krijgen wekelijks vragen over welke elektrische auto je moet kopen. Eerder gaven we je de beste opties als je minder dan 15K te besteden hebt. Vandaag zitten we nog steeds niet in de Quote 500, maar wel iets hoger: auto’s tussen de 15.000 en 20.000 euro. We zoeken tot 22K omdat je voor nu nog een aanschafsubsidie kunt krijgen van 2000 euro.
In de vorige twee lijsten waren er nog steeds wat concessies; als het gaat om looks of laadsnelheden bijvoorbeeld. Nu komen we bij de wagens waar je de nadelen met een vergrootglas moet zoeken.
Wat kan niet:
- De caravan moeiteloos meezeulen
Wat kan wel:
- Lange afstanden reizen zonder veel extra stops
- Stoplichtsprintjes winnen
- Elke dag met een volle accu vertrekken (zeker als je thuis of op je werk kan laden)
- In stilte rondcruisen en je podcast op laag volume verstaan
- Geen fijnstof en CO2 de bebouwde kom in helpen
- Vier keer minder betalen per gereden kilometer dan met een benzineauto
Aan de hand van bovenstaand lijstje kun je bepalen of je verder moet lezen of niet. Het kan heel goed zijn dat jij net die ene gast bent die in Zürich werkt en in Nijkerk woont en elke dag op en neer gaat. Of dat jij vlakbij de Duitse grens woont en goedkoper tankt. Supertof voor je, maar dit advies is voor de meerderheid van de mensen wel nuttig.
Optie 1: Tesla Model 3 standard range 60 kWh
Voor onder de 22.000 euro (na subsidie €20K) vind je genoeg Model 3 standard range-versies te koop. Die hebben een 60 kWh-accu en een laag verbruik voor een rijbereik in de buurt van de 400 kilometer. Bovendien heb je vanuit de navigatie de naadloze routeplanning voor langere trips met Supercharger-stops. Goedkoop én gemakkelijk. Geen gedoe met pasjes, inpluggen en laden, factuur komt later. Er zijn niet echt auto’s die voor dit bedrag de Model 3 verslaan. De achterbank is vrij laag en dus zitten langere passagiers op de achterbank niet geweldig. Het is ook een sedan, dus een hond kan niet in de kofferbak mee. Heel veel meer grote nadelen zijn er niet.
Optie 2: Tesla Model S
Voor hetzelfde geld als een recente Model 3 koop je een oudere Tesla Model S. In theorie een geweldige auto. Enorm veel ruimte, heel veel comfort aan boord, een indrukwekkend rijbereik en daardoor mijn favoriete lange afstandsauto. Maar Tesla maakte in de beginjaren minder betrouwbare auto’s dan nu. Voor aanschaf is een keuring dus absoluut aan te raden. Maar vind je een goeie dan zijn de potentiële voordelen enorm. Sommige auto’s worden verkocht met levenslang gratis Superchargen. Een vakantie naar Zuid-Frankrijk kost je dan alleen de tol.
Optie 3: Kia Niro EV, Hyundai Kona Electric
In onze vorige opsomming voor auto's tussen de €10K en €15K noemden we deze Koreaanse toppers. Die zijn uiteraard ook jonger en met minder kilometers te krijgen in dit prijsbereik.
Overige opties:
Er zijn andere opties, maar die redden het wat mij betreft niet ten opzichte van de Tesla’s hierboven. Ze laden trager, ze hebben niet de fenomenale infotainment van de Amerikaan en het rijbereik is zonder uitzondering minder.
Nissan Leaf 62kWh
Voor dit bedrag kun je te kust en te keur gaan. Zoek een auto met een rijke uitrusting zoals leer, stoelverwarming voor en achter en Bose. De Tekna is de versie met de ruimste standaarduitrusting. De Leaf is ruim, rijdt heerlijk en heeft in de juiste kleur z'n eigen visuele charme. Grootste nadeel: de snellaadaansluiting is Chademo en die komt veel minder voor dan CCS en snelladen is beperkt tot 50 kW en wordt naarmate de batterij heter wordt nog trager. Maar het is een hatchback en dus kan de hond mee!
MG ZS EV 45 kWh
Wil je meer ruimte dan in de Model 3 en durf je de oudere Model S niet aan? De MG ZS EV biedt je ruimte en een 45 kWh-accu. Genoeg voor dagelijks gebruik, karig voor de vakantie. Het infotainmentsysteem is matig, maar CarPlay maakt dat dragelijk. Comfortabel, no nonsense en ruim.
Fiat 500e 42 kWh
Wil je meer stijl en een sympathiekere uitstraling dan de Tesla? Voor dit geld kun je ook de 500e kopen. De 42 kWh-accu en prima laadsnelheid zorgt ervoor dat trips in Nederland goed te doen zijn. 1000 kilometer op een dag willen rijden zou ik je afraden met deze accu, maar een ideale tweede auto.
Cooper SE 33 kWh
Nog minder rijbereik nodig? Maar wel het elan van een echte Mini? De Cooper SE rijdt ontzettend lekker, heeft een fijn interieur en wie vindt een Mini nou niet leuk? Grootste nadeel, de kleine accu met het bijbehorende kleine rijbereik.
Citroën E-C4 / Peugeot e-2008
Voor onder de €15K vind je al auto’s als de Corsa en 208 met deze aandrijflijn, maar de E-C4 en de e-2008 bieden wat meer ruimte. De E-C4 is een aangenaam ruime familieauto met een smoelwerk dat niet naar ieders smaak is. Nadelen zijn de bescheiden accu van 50 kWh. Ook hier weer: voldoende voor in Nederland, niet voor de vakantie ver weg.
Bij al deze auto’s raad ik je aan om via Aviloo een batterijtest te bestellen. Daarmee kun je zien hoeveel procent van de originele capaciteit de accu nog heeft. Eventueel kun je de koop sluiten onder voorbehoud van een capaciteit boven de 90 procent.
Volg meer nieuws over elektrisch rijden met onze Bright-app.