Analyse: Waarom Apple CarPlay niet dé oplossing is om auto's slimmer te maken

©Bright

Analyse: hierom is Apple CarPlay niet de ultieme oplossing voor infotainment

Moderne auto’s laten je navigeren en muziek luisteren via allerlei verschillende apps en knoppen. Moet Apple of Android alles overnemen?

Wie in een auto muziek wil luisteren heeft tegenwoordig meer dan genoeg keuze: DAB, FM, AM, Bluetooth, CarPlay en regelmatig zelfs ingebouwde streaming-apps. Het voordeel daarvan: je kunt altijd luisteren wat je wilt. Het nadeel: soms zijn er vier manieren om te luisteren wat je wilt.

Ik kan The Notwist alleen al via CarPlay opzoeken in mijn muziek-app of in Spotify. Ik zou hem ook vanaf mijn telefoon via Bluetooth af kunnen spelen, of mijn telefoon als een USB-apparaat bedienen met het infotainment-systeem van de auto. Of de radio aanzetten en hopen dat ze The Notwist gaan draaien.

We moesten van ver komen

Dat klinkt als een zegen, maar in werkelijkheid is het een vloek. De complexiteit neemt enorm toe door alle verschillende manieren waarop je precies hetzelfde kunt doen. BMW heeft bijvoorbeeld sneltoetsen voor navigatie en media. Die veranderen van functie op basis van de navigatiemethode die je kiest. Enerzijds is dat ontzettend handig, want dan ga je naar de Google Maps die je gebruikt in plaats van naar de ingebouwde navigatie. Anderzijds betekent het dat dezelfde knop in verschillende situaties niet precies hetzelfde doet. Dat maakt gebruik er niet overzichtelijker op.

Waarom zitten we in deze situatie? Omdat automakers de app-makers niet kunnen bijbenen. Het meest treffende voorbeeld is navigatie. Updates voor de kaarten werden lange tijd op dure schijfjes aangeleverd, of moesten door de garage uitgevoerd worden. Dan had je een “nieuwe” kaart die alsnog een paar maanden oud was, terwijl het gratis te gebruiken Google Maps dagelijks de aanpassingen in wegen doorvoert. In Groningen wordt al jaren aan de ring gewerkt, waardoor er soms tijdelijke nieuwe wegen zijn, of omleidingen die slechts een weekend gelden. Google Maps is bijna altijd up to date. Alle ingebouwde systemen zien de files wel staan, maar nieuwe wegen worden niet geüpdate.

Automakers moeten app-makers bijbenen

Apple heeft daarom dan ook bedacht dat ze CarPlay als volledig infotainmentsysteem aan gaan bieden, waarbij zelfs de klokken achter het stuur overgenomen worden. Op dezelfde manier als dat Android Automotive dat doet in bijvoorbeeld de Polestar. Het probleem van die oplossing is dat je meer keuzevrijheid krijgt in de apps die je gebruikt en dat die beter geïntegreerd zijn in de bediening van de auto. Maar alsnog kun je kiezen uit een oneindig aantal muziek- en navigatie-apps, met elk hun net iets verschillende bediening.

Het wordt dus tijd dat de automakers op het niveau komen van de app-makers. Tesla geeft wat dat betreft het goede voorbeeld en biedt ook geen CarPlay of Android Auto aan. Dat maakt de bediening eenduidiger. Als Tesla nu een aantal fysieke knoppen terugbrengt en de rest van de automakers het huiswerk afkijkt van de besten uit de klas, dan hoeven we niet meer te klooien achter het stuur.

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.