Weg met de dieselgenerator: Schiphol test grote batterij voor energieopslag
De luchthaven Schiphol test als eerste luchthaven ter wereld het gebruik van een zogenoemde iron-flowbatterij om energie op te slaan. Die moet gebruikt worden om elektrisch materieel op te laden. Vandaag de dag gebeurt dat nog met dieselgeneratoren.
De batterij is recent geïnstalleerd op het A/B-platform bij Schiphol. Daar wordt 'ie gebruikt om het net te ontlasten tijdens piekmomenten door elektrisch materieel te laden. De batterij laadt onder meer de elektrische Ground Power Unit’s (e-GPU’s) op. Dat zijn apparaten die vliegtuigen van stroom voorzien op plaatsen waar geen vaste stroomvoorziening is. Zonder die e-GPU’s zijn vliegtuigen afhankelijk van hun hulpmotor, wat dus een hoger brandstofverbruik betekent.
De komende maanden zal de batterij uitvoerig getest worden. Indien het resultaat positief is, overweegt de luchthaven er in de toekomst meer te plaatsen. Uiteindelijk is het de bedoeling om alle activiteiten op de luchthaven tegen 2030 klimaatneutraal te maken.
Wat is een iron-flowbatterij?
Een iron-flowbatterij is een type batterij die elektriciteit opslaat met behulp van ijzer in een vloeistof, in dit geval zout water. Zo’n batterij is volgens Schiphol geschikt voor luchthavens omdat die niet brandgevaarlijk is. Het maken van een iron-flowbatterij is ook minder belastend voor het milieu, omdat de materialen die nodig zijn in grote hoeveelheden beschikbaar zijn.
Volgens Schiphol gaat de batterij de komende 20 jaar een onveranderde capaciteit bieden. De levensduur van de batterij moet langer zijn dan bijvoorbeeld een lithium-ionbatterij, het type dat in elektrische auto’s of mobiele telefoons zit. Hoeveel de capaciteit van de batterij bedraagt, zegt Schiphol niet. Volgens de luchthaven kan de batterij tot 12 uur aan één stuk in stroom voorzien.
Lees meer over energie en abonneer op onze gratis nieuwsbrief.