Waarom de Porsche hybride zo baanbrekend is

Waarom de Porsche hybride zo baanbrekend is

27 juni om 12:50

Toen de huidige Porsche 911 werd geintroduceerd was er nog geen hybride variant. Porsche geloofde daar niet zo in. Maar de engineers hebben een hybride variant bedacht die zo goed is, dat de vraag nu is: heeft de volledig brandstof-aangedreven variant nog wel een toekomst?

In 2025 komt de 911 Carrera GTS uit als eerste 911 hybride. Normaliter is de GTS een variant die wat sportiever rijdt dan de reguliere Carrera-modellen, maar niet zo extreem is als de GT3 en GT2. Maar met de nieuwe hybride aandrijving is de GTS misschien wel de sportiefste van allemaal.

64 pk extra heeft deze GTS ten opzichte van de oude. Maar interessanter is de 1,9 kWh 400 volt accu die op de plek zit van de oude 12 volt accu. Hij weegt niet veel meer, maar levert meer vermogen. Er is nog steeds een 12 volt accu aanwezig, maar die zit achter de achterbank. Tot zover is het een vrij normaal hybride systeem, maar nu komt de verrassing. De accu drijft een elektrische motor aan die in de versnellingsbak zit én een turbo die daardoor veel rapper op snelheid kan komen.

Turbo altijd paraat

Een turbo wordt normaliter aangedreven door de uitlaatgassen, zodra die harder naar buiten stromen, draaien ze de turbo rond, die zo meer lucht de motor intrekt. Maar voordat een turbo iets doet, moet hij dus op stoom komen. Deze elektrische turbo wordt met behulp van de accu gespind en kan dus direct bij het intrappen van het pedaal een drukker geven met 14,7pk. Bovendien kan de turbo ook als generator dienen om de accu weer te vullen.

Dit systeem heeft Porsche de T-hybrid genoemd, in tegenstelling tot de E-hybrid die we bijvoorbeeld in de Cayenne en Panamera vinden. Die auto’s kunnen ook volledig elektrisch rijden. De 911 GTS kan dat niet.

Niet voor de uitstoot, maar voor de snelheid

Wat de 911 GTS wel kan is het onderstel actief aanpassen met een kracht die onmogelijk is in de huidige ondersteltechniek. Omdat er 400 volt beschikbaar is, kunnen de dempers heel snel van superslap naar superhard gesteld worden. In een bocht kunnen de buitenste wielen zelfs een stukje naar beneden geduwd, om te voorkomen dat het chassis gaat overhellen. Iets dat alleen in de hybride Porsche kan.

In veel raceklasses is hybride de norm geworden. Formule 1 al enkele jaren, de WEC al sinds mensenheugenis en vaak leveren de hybride systemen prestatiewinst op. In het geval van de GTS lijkt het er op dat Porsche begonnen is met een exercitie om een motor te maken die aan strengere emissie eisen kan voldoen, maar eentje gebouwd heeft die vooral nog harder kan.

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.