Volkswagen moet EV’s opnieuw uitstellen: dit is waarom
Volkswagen blijft worstelen met het halen van zijn eigen deadlines voor de release van EV’s. De opvolger van de Volkswagen ID.4, maar ook de ID.Golf en de nieuwe elektrische Porsche SUV, zijn uitgesteld.
Het zijn wederom softwareproblemen waar Volkswagen geen grip op lijkt te krijgen. Het bedrijf ontwikkelt zelf de software voor zijn EV’s, maar worstelt daar al jaren mee. Dat leidde eerder al tot vertraging van de Porsche Macan Electric en de Audi Q6 e-tron, die ook gebruikmaken van de VW-software. Die EV’s zijn inmiddels verschenen, maar wel ruim een jaar later dan bedoeld.
Het Duiste Manager Magazin (via Electrek) meldt dat de softwareproblemen bij Volkswagen wederom tot vertraging van EV’s leiden. Een deel van Volkswagens SPP-softwareplatform is opnieuw uitgesteld, ditmaal tot eind 2029. Het platform stond eigenlijk gepland voor een release in 2026, maar is al meerdere keren uitgesteld. Volgens Manager Magazin is de beslissing om wederom voor uitstel te gaan op 2 juli genomen bij Volkswagen. Het bedrijf heeft dit echter niet bevestigd.
Vier jaren worstelen met software
Dit betekent dus dat de opvolger van de Volkswagen ID.4, maar ook eerste elektrische Volkswagen Golf op zijn vroegst pas aan het einde van dit decennium worden uitgebracht. Hetzelfde geldt voor de nieuwe elektrische ‘K1’ SUV van Porsche, die de Cayenne moet overtreffen en naar verwachting gaat concurreren met Range Rover.
Volkswagen richtte in 2020 een in-house divisie op die software voor EV’s moest ontwikkelen. Cariad, zoals de divisie heet, had de taak om het gat met concurrent Tesla kleiner te maken, maar is daar tot nu toe niet in geslaagd. Verschillende vooraanstaande leidinggevenden, waaronder voormalig Tesla- en Rivian-manager Sanjay Lal, zijn ingevlogen om het tij te keren. Lal trad eind vorig jaar aan en staat momenteel nog steeds aan het hoofd van Cariad, maar de divisie lijkt geen grip te krijgen op de softwareproblemen.