Slim aangestuurde laadpaal belooft EV-rijders tot 2000 gratis kilometers per jaar
Het leven is al duur genoeg, wat als je auto tot 2000 kilometers per jaar gratis krijgt bijgeladen? Dat belooft Zonneplan vanaf vandaag, met Powerplay voor zijn laadpalen.
Zonneplan probeert de problemen op het stroomnet steeds op te lossen met manieren waar je als consument van kan profiteren. Met de Nexus-thuisbatterij, en met Powerplay, waarmee je de aansturing van je zonnepanelen en thuisbatterij uit handen geeft. Dan schakelt Zonneplan alles automatisch, zodat je profiteert als het goedkoop is of zelfs wat oplevert.
Vanaf vandaag doen ook de laadpalen van Zonneplan mee met Powerplay. De insteek is simpel: je sluit gewoon je elektrische auto aan op je Zonneplan-laadpaal, en de auto wordt automatisch geladen op het moment dat het stroomnet overbelast dreigt te raken, en laadt 'ie juist niet op momenten dat de vraag naar stroom te groot is.
Die piekmomenten zijn een groeiend probleem, en de aanleiding voor de terugleverkosten die steeds meer energieleveranciers rekenen. En het is ook de reden dat netbeheerders oproepen op auto's in de avond niet massaal op te laden. Het is dus voor iedereen beter als die piek wordt afgevlakt, en dat doe je simpelweg door stroom te verbruiken.
Gratis als het kan, slim als het moet
Consumenten met een dynamisch stroomcontract kennen al de momenten waarop zij gratis energie krijgen. Op momenten van overschot krijg je de stroom gratis – in sommige gevallen krijg je zelf geld toe als je stroom verbruikt. En daar kun je al een beetje op inspelen, door je wasmachine en droger 's middags aan te zetten. Maar een ladende auto zet pas echt zoden aan de dijk.
Bij Powerplay kun je in de Zonneplan-app instellen hoeveel kilometer je de volgende dag nodig hebt. Vervolgens sluit je je auto aan, en zorgt Powerplay ervoor dat de auto alleen op de goedkoopste momenten daadwerkelijk geladen wordt. Je hangt dan misschien wel langer aan de lader, maar thuis merk je daar natuurlijk weinig van.
Dat levert tot 2000 euro gratis kilometers per jaar op, denkt Zonneplan. Gemiddeld rij je voor 0,18 euro per kWh als je laadt via Powerplay, flink goedkoper dan de gemiddelde 0,30 euro die je met een gemiddeld vast stroomcontract betaalt, of de gemiddeld 0,36 euro voor laden aan de openbare paal.
Juist altijd inpluggen
Zonneplan hoopt dat Powerplay-gebruikers de gewoonte krijgen hun elektrische auto altijd in te pluggen, juist ook als zij de volgende dag geen volgeladen accu nodig hebben. Want mocht er een piekmoment zijn, dan wordt je auto dus gratis volgeladen. Jij blij, het net blij. En als je auto in de middag gratis of goedkoper is volgeladen, scheelt dat ook weer laden op de drukke momenten in de avond.
Omdat het automatisch gebeurt, is de gedragsverandering maar klein. Maar als veel mensen dit doen, kunnen de gevolgen positief zijn voor de druk op het stroomnet. En je hoeft er geen last van te hebben als EV-rijder, want bijna twee derde van die mensen rijdt wekelijks hooguit 400 kilometer, onderzocht Zonneplan. Die afstand komt in de buurt van de gemiddelde actieradius van een elektrische auto. Dan is het dus niet nodig om de wagen dagelijks vol te laden in de avondspits.
Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.