Zonneplan schakelt zonnepanelen van klanten tijdens piekmomenten uit
Om het elektriciteitsnet te ontlasten, schakelt Zonneplan de zonnepanelenomvormers van klanten tijdelijk uit bij piekmomenten.
Zonneplan zegt dat klanten op deze manier helpen om het overvolle elektriciteitsnet te stabiliseren. Daar krijgen klanten wel wat voor terug, via compensatie voor de gemiste opbrengsten en een bonus. Tijdens deze momenten verdien je dus meer dan via normale teruglevering.
Zonneplan gebruikt het algoritme Powerplay om omvormers aan te sturen. Klanten moeten zich daar wel voor aanmelden. Heb je een Zonneplan-omvormer, dan doe je dat via de app. Heb je een omvormer van een ander merk, dan kun je dat bij Zonneplan aangeven. In volgorde van interesse worden deze omvormers dan toegevoegd.
Volgens het energiebedrijf kan de consument via Powerplay jaarlijks tientallen tot meer dan honderd euro extra verdienen.
Lees meer over zonnepanelen, of blijf op de hoogte via de Bright Nieuwsbrief.