Google past omstreden AI-functie aan, wat is er veranderd?

©Unsplash

Google past omstreden AI-functie aan, wat is er veranderd?
15 juli om 21:13
Laatste update: 15 juli om 22:35

Google toont minder vaak de nieuwe AI-blokken in zijn zoekresultaten vergeleken met de start van de functie in mei. De nieuwe AI Overviews moeten gebruikers sneller aan een antwoord helpen, en tegelijk concurrent OpenAI een stapje voor blijven. Na alle ophef over slechte en gevaarlijke adviezen in de AI Overviews heeft Google ook meerdere aanpassingen gedaan.

Twee maanden geleden lanceerde Google zijn nieuwe zoekfunctie AI Overviews om "het zoeken voor je uit handen te nemen", of letterlijk uit de presentatie: "Laat Google voor je zoeken". Hiermee zou je automatisch antwoord krijgen op je vraag, nog voordat je op een webpagina hebt geklikt. Vooral opvallend was de manier waarop Google de aankondiging deed: een beetje gehaast, tussen andere onderwerpen door. Het leek dan ook bijna alsof Google vanaf het begin zelf niet eens overtuigd was van wat misschien wel de grootste verandering aan zijn zoekmachine ooit mag worden genoemd.

Stenen eten en kaas op je pizza lijmen

De praktijk bevestigde dit dan ook al snel, met berichten over incorrect of zelfs gevaarlijk advies. Van het beantwoorden van vragen over hoeveel stenen je dagelijks moet eten tot adviseren hoe je met lijm de kaas op je pizza kan plakken, de functie had duidelijk nog enkele gebreken.

Daarnaast mocht Google op veel negatieve reacties rekenen van websites die bang waren hun Google-verkeer te verliezen. De functie werd op z'n zachtst gezegd dus niet bepaald goed ontvangen. De AI Overviews zijn voorlopig nog niet in de EU beschikbaar, alleen in de VS.

Geen educatieve vragen

De nieuwe AI Overviews werden in juni gemiddeld bij slechts 7 procent van de zoekopdrachten getoond aan Amerikaanse Google-gebruikers, terwijl ze een maand eerder nog in 11 procent van de resultaten opdoken. Dat blijkt uit een onderzoek van Search Engine Land.

De AI-functie is dus niet helemaal stopgezet, maar in plaats daarvan is de beschikbaarheid ervan per onderwerp of categorie teruggedraaid. Wanneer je bijvoorbeeld een vraag stelt die gerelateerd is aan educatie, krijg je veel minder gegenereerde antwoorden (van 26 procent naar 13 procent van de resultaten). Zoek je iets op over webwinkels, dan krijg je een derde minder van Google's antwoorden te zien.

En heb je een brandende vraag op het gebied van entertainment, dan krijg je daar helemaal geen (automatisch) antwoord meer op. Hiervan daalde de zichtbaarheid van 14 procent naar nagenoeg nul. Het lijkt er dus op dat ze hiermee hopen de kans op foute antwoorden te verkleinen, of misschien enige tijd willen winnen terwijl ze de boel aan de achterkant dichttimmeren.

Andere veranderingen

Naast de hoeveelheid AI-antwoorden, zijn deze overzichten ook gematigd qua zichtbaarheid: zo zouden de AI Overviews nu 13% kleiner worden weergegeven. Bovendien zul je niet twee keer dezelfde bron in de resultatenlijst zien staan; wanneer een website al is genoemd als onderdeel van het gegenereerde antwoord, zul je deze niet meer in de lijst zien staan - wel zo eerlijk.

Bovendien krijg je nu meestal alleen een antwoord te zien wanneer je ook daadwerkelijk een expliciete vraag stelt. Als je zoekopdracht de vorm heeft van "beste elekrische step", "wat is AI?", "hoe moet ik mijn EV opladen?", dan krijg je dus vaker een antwoord dat gegenereerd is met Google's AI.

Reddit en Quora minder vaak als bron

En, last but not least, worden Reddit en Quora nu minder vaak gebruikt als bron. De reden daarvoor is dat deze online fora doorgaans onbetrouwbare of satirische inhoud bevatten die geplaatst is door gebruikers, zonder dat deze een grondige fact-check heeft ondergaan. Dat was dan ook de aanleiding voor het vreselijk slechte advies dat de functie kort na introductie aan zijn gebruikers gaf.

Het is echter de vraag hoe Google dit probleem structureel oplost voor de toekomst, aangezien het handmatig corrigeren van miljarden webpagina's niet bepaald een realistische doelstelling is. Tegelijk wil Google ook niet achterlopen op het gebied van AI, dus dit belooft nog een interessant dilemma worden voor de Amerikaanse techreus.

Lees meer nieuws over Google en blijf op de hoogte met onze app.