©Vandebron

Dynamische stroomprijzen in prijsvergelijker moeilijk te voorspellen

Onderzoek: 'dynamische stroomprijzen vallen soms lelijk tegen' – hoe zit het echt?

19 juli om 16:40

Onderzoek toont aan dat er grote verschillen zitten in de prijzen die leveranciers van dynamische energiecontracten vooraf voorspellen. Dat zou honderden euro's kunnen schelen op de rekening. Maar het zit toch net iets genuanceerder.

Prijsvergelijker Keuze.nl stipt met eigen onderzoek aan dat de prijsvoorspellingen rond dynamische stroomprijzen voor vervelende verrassingen zouden kunnen zorgen. Immers: je betaalt bij zo'n contract altijd de prijs voor stroom en gas op het moment dat je het verbruikt. Dat kan voordelig uitpakken maar vergt wel een gedragsverandering: zoveel mogelijk wassen en autoladen tijdens de goedkoopste uren.

Mocht je toe zijn aan een nieuw energiecontract, dan kijk je op de prijsvergelijker. En daar gaat het dus fout, volgens prijsvergelijker Keuze.nl. Want de prijsvoorspelling die klanten tijdens de vergelijking te zien krijgen, verschilt per aanbieder behoorlijk. En dat kan er volgens de prijsvergelijker voor zorgen dat je veel duurder uitkomt dan je aanvankelijk dacht.

"Het gevolg van deze grote prijsverschillen is dat de verwachte energierekening - afhankelijk van je verbruik - honderden euro's lager of hoger wordt voorgesteld dan dat deze waarschijnlijk wordt. Dat is vreemd, want de beursprijs zou voor iedere leverancier dezelfde moeten zijn", aldus Keuze.nl. Is dat ook zo, en hoe moeten we dat oplossen?

Aanbieders hebben meer inzicht dan prijsvergelijker

We hebben de aanbieders in het onderzoek om opheldering gevraagd en de verklaringen zijn goed te volgen. Namelijk: er wordt een toekomstvoorspelling gemaakt, en het is ingewikkeld om te toekomst te voorspellen. "Net als bij het de aanbiedingen van vaste contracten, ligt er veel aan het moment waarop de energieleverancier zijn prijzen vaststelt", luidt de verklaring van Eneco. "Ook het verbruiksprofiel dat energiebedrijven gebruiken om een uiteindelijke schatting te maken, kan invloed hebben op het voorgestelde maandbedrag dat consumenten te zien krijgen."

Energie-aanbieder Zonneplan wijst er ook op dat niemand echt kan voorspellen wat de stroomprijzen gaan doen. "Aanbieders baseren zich daarom op de futures-prijzen en passen daarop een correctiefactor toe, om toch een indicatie te kunnen geven", aldus Zonneplan. "Wij weten bijvoorbeeld dat onze klanten - vermoedelijk door het live inzicht in verbruik en de kosten - minder verbruiken dan klanten van andere aanbieders. Bovendien hebben we relatief veel klanten met grootverbruikers zoals een elektrische auto of warmtepomp en die weten hun verbruik nog meer te verplaatsen naar de goedkope uren. Vandaar dat onze inschatting wellicht lager is dan bij enkele andere aanbieders."

Vandebron wijst ook op het belang van een nauwkeurige inschatting bij de aanbieder van keuze. "Dat doen we als volgt: stel, jij wilt bij ons klant worden op een dynamisch contract. Dan maken wij een inschatting voor wat de komende 12 maanden de gemiddelde elektriciteitsprijs gaat zijn per kWh. Zodat je een idee krijgt over wat je jaarlijks kwijt zou kunnen zijn als je je eigen verbruik meerekent. Maar dat is een inschatting en dus niet het tarief dat je uiteindelijk betaalt", aldus Vandebron.

Maar hoe vergelijk je dan de prijzen?

Goed, als je eenmaal één aanbieder op het oog hebt, dan kan die met wat extra informatie dus een behoorlijke inschatting maken van jouw toekomstige energiekosten. Maar waarom kan je die verschillende voorspellingen dan niet goed met elkaar vergelijken, bij van die handige prijsvergelijkers? Nou, omdat het nog ontbreekt aan één standaardprijs die alle aanbieders hanteren.

Het zou daarom goed zijn als er zo'n standaardprijs zou komen, stellen Vandebron en Zonneplan. "Dynamische contracten vergelijken kan lastig zijn omdat iedereen een voorspelling maakt van wat de marktprijzen gaan doen voor het komende jaar", legt Vandebron uit. "We weten natuurlijk niet hoe eerlijk en transparant andere bedrijven daarin zijn. Dus het zou goed zijn als hier een standaard voor komt, zodat alle bedrijven met dezelfde voorspelling rekenen."

Dat onderstreept ook Zonneplan: "Dan heeft iedereen dezelfde basisprijs en kan de consument op basis van de inkoopvergoeding en de vaste leveringskosten per maand - die wél daadwerkelijk verschillen per leverancier - bepalen welke aanbieder het voordeligst is."

Dynamisch besparen doe je toch vooral zelf

Uiteindelijk ligt het ook voor een groot deel aan de klant zelf of de verbruikskosten hoger of lager uitvallen dan verwacht. Zoals gezegd: het gedrag moet worden aangepast, je moet dure uren vermijden en de goedkope uren opzoeken: daar zit de winst van een dynamisch contract. En op dat gebied hebben de verschillende aanbieders verschillende oplossingen, bijvoorbeeld met apps, meldingen en meer. Dat is bovendien nog volop in ontwikkeling, omdat dynamische contracten nog betrekkelijk nieuw zijn.

"Als je je verbruik daarop weet aan te passen, dan kun je dus stukken goedkoper uit zijn 'dan gemiddeld' maar ook duurder als je je verbruik op de duurste momenten houdt", zegt Vandebron over de dynamische prijzen.

Meer energietransitie en mis niets met onze Bright-app.