Eindelijk actie: duizenden illegale fatbikes in beslag genomen door inspectie

©ILT

Inspectie ILT neemt duizenden illegale Chinese e-bikes in beslag
22 juli om 14:03
Laatste update: 22 juli om 14:05

De roep om actie tegen illegale fatbikes groeit al maanden. Nu is er eindelijk actie: de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft 3.500 fatbikes van een Chinese fabrikant in beslag genomen.

De ILT legt beslag op de fatbikes omdat die 'mogelijk niet voldoen aan de wettelijke eisen en daardoor een risico kunnen vormen voor de veiligheid van de berijders en andere verkeersdeelnemers'. Die wettelijke eisen gaan vooral om de snelheid: kan een fatbike – of e-bike wat dat betreft – harder dan 25 kilometer per uur? Dan is het een ongekeurde bromfiets, en daar mag je natuurlijk niet de weg mee op. Niet als volwassenen met een rijbewijs, laat staan als minderjarige.

Vorige week wees onderzoek van RTL Nieuws uit dat je overal in Nederland makkelijk aan zulke illegale fatbikes kan komen, voor rond de 1000 euro. Goedkoper dan veel legale fatbikes, en dan krijg je een fiets die wordt geleverd met een motor met te veel vermogen. De begrenzing van 25 kilometer per uur is makkelijk door de eigenaar zelf te verwijderen met een simpele code op het scherm. RTL-journalist Harm Teunis schetste in de Bright Podcast een frustrerend beeld van de duizenden van zulke fatbikes die elke maand Nederland worden binnengevoerd, zonder dat iemand iets doet.

Instanties wezen naar elkaar

Hoewel de roep tot actie steeds luider werd, met suggesties als bijvoorbeeld een – volgens ons – onzinnig verbod of een leeftijdseis voor fatbikes, was er in de praktijk weinig actie. De illegale fatbikes vielen qua handhaving tussen wal en schip: geen brommer, dus niet vooraf gekeurd. En eenmaal op de weg blijkt het voor de politie in de praktijk erg ingewikkeld om te zien of een fatbike inderdaad te veel vermogen heeft. En wil je je fatbike door de RDW laten keuren, dan kan dat niet.

Nu is er dus toch actie vanuit de ILT, dat vorige week nog niet wilde reageren op vragen naar aanleiding van het onderzoek van RTL Nieuws. "Ik begrijp dat er naar ons en andere toezichthouders wordt gekeken om in te grijpen", reageert Karin Visser, directeur Toezicht en Opsporing bij de ILT."De ILT zet - met de beperkte mensen en middelen die ze tot haar beschikking heeft - zich in om in Nederland de handel in dit soort fatbikes tegen te gaan. Maar het is een gedeelde verantwoordelijkheid. Van de toezichthouders, de fabrikanten, importeurs en distributeurs. Én van de gebruikers en kopers. Een fatbike die voor minder dan € 1.000 te koop wordt aangeboden. Dat klinkt te mooi om waar te zijn. De kans dat je voor dat bedrag een kwalitatief goede en veilige fatbike koopt, is klein."

Verantwoordelijkheid ouders

Visser wijst ook op de verantwoordelijkheid van ouders, en de gevolgen die het rijden op een illegale fatbike kan hebben. "Gaat de fatbike harder dan 25 km/u? Dan gaat het om een ongekeurde en onverzekerde brommer. Als je dat weet, laat je dan je kind op zo’n fatbike rijden? Zónder WA-verzekering, rijbewijs, helm en kenteken?", vraagt Visser.

Toch zullen ouders zich in de praktijk toch vooral moeten baseren op een onderbuikgevoel bij een te lage prijs, want verkopers knoeien vaak met de stickers op de illegale fatbikes. Die stickers vermelden dan een legaal motorvermogen, terwijl dat in werkelijkheid bijvoorbeeld drie keer groter is. Door nu in te grijpen, geeft de ILT wel een duidelijk signaal aan de importeurs en verkopers van dit soort fietsen, dat er wel degelijk toezicht is.

Meer over fatbikes en mis niets met onze Bright-app.

Lees meer over:

Deel via