Duurtest BYD Seal: conclusie – maakt dat Chinese nou uit?

©Bright

Bright Duurtest BYD Seal conclusie: prima auto, maar wees er snel bij

Onze autotester Rutger test op veler verzoek een BYD. De Seal gaat na drie weken weer terug naar BYD. Verdient de Seal de hype?

We zijn allemaal racist. Laat ik daar subtiel mee openen. Als er straks een club van veertien in zeehondenhuiden geklede Inuït jouw Albert Heijn binnenlopen, zul je die anders benaderen dan een clubje stropdassen met ABN Amro-badges aan de broek. In die wetenschap probeer ik de BYD dus zo neutraal mogelijk tegemoet te treden. Niet met de ergernis die ik voel als ik iemand van de ABN AMRO tegenkom, maar alsof er een vriendelijk glimlachende Inuk op me af komt lopen. Zonder harpoen dan.

De BYD Seal is een indrukwekkende auto. Voor een merk dat formeel nog maar 21 jaar bestaat, is het knap indrukwekkend dat ze nu in Nederland voor net geen €46K zo’n knap ogende en goed rijdende auto verkopen met prima specificaties en standaarduitrusting. Voor die prijs lijkt BYD niet te proberen de Europeanen te verpletteren door ze uit de markt te prijzen overigens. Een Model 3 is goedkoper, een Xpeng P7 is ruimer. Vooralsnog lijkt alleen MG de budgetkant van de markt te kiezen.

Vorige week vergeleken we de Seal al direct met de Tesla Model 3 en de conclusie was: als je de Tesla Model 3 niet meer kunt zien omdat er al 50.000 van rondrijden in Nederland, dan heb je met de Seal een auto die origineler is, meer ruimte voor de inzittenden achter biedt, maar minder bagageruimte heeft en een minder doorontwikkeld en fraai infotainmentsysteem.

Prima auto, maakt dat Chinese nog uit?

Zou ik met de Seal kunnen leven? Zonder twijfel. Het rijbereik is goed, de laadsnelheid is keurig, hij oogt een stuk beter dan zijn broertje de Atto 3 en hij is stil en comfortabel. Mocht je nou zin hebben gekregen in deze BYD, dan zou ik wel haast maken, omdat de prijzen nu nog niet beïnvloed zijn door de importheffingen. Of dat gaat gebeuren is onduidelijk, maar mogelijk wordt deze auto 10 tot 20 procent duurder.

Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik ervan moet vinden dat deze auto Chinees is. Is een in China gebouwde Tesla Model 3 dat niet ook? Gebeuren er mooiere dingen met de winst van Tesla dan van BYD? Of moet ik nog strenger zijn en in een Peugeot stappen die helemaal in Europa gebouwd wordt? Ik heb de antwoorden nog niet voor je, maar ben benieuwd wat jij denkt.

Volgende maand gaan we 3000 kilometer rijden met de auto van het jaar: de Renault Scenic E-Tech.

Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.