Dit zijn de vijf beste elektrische auto’s voor op vakantie
Een nieuwe auto moet je niet kiezen voor de vier dagen per jaar dat je lange reizen maakt. Maar als je wel elektrisch gaat reizen, welke auto maakt je dat het makkelijkst? Onze autotester Rutger geeft een top vijf van beste EV's voor op vakantie.
Wie de beste elektrische reisauto zoekt denkt natuurlijk direct aan het rijbereik van de auto én de laadsnelheid. Die zijn belangrijk natuurlijk, maar de auto met de grootste range en de snelste laadoptie is niet per se de beste reiswagen. Wij gaan ervan uit dat je ook nog veel bagageruimte wilt én dat je graag een bruikbare navigatie wilt die je langs laadpalen kan sturen zodat je daar geen aparte app voor nodig hebt. Een beetje comfort is ook meegenomen.
Tesla Model S
Onze eerste keuze voor het betere lange afstandswerk: de Tesla Model S. 575 kilometer reëel rijbereik en je laadt 800 kilometer rijbereik bij in een uur. In praktijk sta je dus nooit langer dan een half uur bij de lader, tenzij je dat zelf wilt. Voor net geen €94K heb je ook nog eens 800 liter bagageruimte. De navigatie maakt zelf nadenken of meerekenen volstrekt overbodig. Omdat Tesla zelf eigenaar is van de superchargers wordt je slim geleid naar de laders die beschikbaar zijn. Enige nadeel: de Model S is niet heel comfortabel geveerd. Zelfs in de comfort stand blijft hij op slechte ondergrond vrij hard.
Xpeng G9 RWD Long Range
De Chinezen stormen deze lijst in met de Xpeng G9 Long Range. 480 kilometer daadwerkelijk bereik betekent dat je makkelijk twee tot drie uur kunt doorstomen op de snelweg om daarna te laden met maar liefst 1120 km/uur dankzij het 800 volt systeem. De auto is ruim en comfortabel, met optioneel zelfs een scherm waar de voorpassagier films kan kijken. Nadeel: de navigatie is nog niet helemaal je-dat. Toen wij hem reden gebruikten we de A-Better-Routeplanner-app om dat op te vangen. Maar voor 63.188 euro heb je heel veel comfortabele elektrische kilometers.
Renault Scenic E-Tech Long Range
Voor €48K heb je de auto van het jaar: de Renault Scenic met de grote accu aan boord. Die geeft je 490 kilometers reëel rijbereik en 545 liter bagageruimte. De auto rijdt stil en comfortabel en heeft een prima navigatiesysteem aan boord gebaseerd op Google Automotive. Zelf een route langs laadpalen berekenen is dus geen enkel probleem. Enige nadeel ten opzichte van de Tesla is dat je afhankelijk bent van laders van derden. Daar staan er vaak minder van per laadlocatie dan bij Tesla en dus is de kans op wachten groter. Laden gaat met 510 kilometer per uur. Dat is prima als je gaat lunchen, maar voor een korte splash and dash houdt het niet over.
Hyundai Ioniq5 84 kWh RWD
Eén van onze favoriete elektrische auto’s, de Ioniq 5, is ook een fijne reisgenoot. Hij is het goedkoopst van alle auto’s in dit lijstje met een prijs van €47K voor de variant met deze grote accu. Die brengt je zo’n 425 kilometer in de echte wereld en laadt op met een spectaculaire 1050 km/u. Een keer zo snel als de Renault dus. Het navigatiesysteem is sinds de introductie verbeterd en kan je nu een route langs laadpalen suggereren. Ook hier geldt dat het wat minder fraai geïntegreerd is als bij Tesla, maar hij doet zijn werk. De binnenruimte in de Ioniq 5 is voor alle passagiers ruim genoeg. 577 liter bagage kan ook nog eens mee.
Tesla Model Y Long Range RWD
Hij komt minder ver van de Model S met zijn 460 kilometer reëel bereik, hij laadt wel bijna even snel met 710 kilometer per uur en hij kost iets meer dan de helft. Net geen €50K.
De Tesla Model Y is per euro de beste reisauto. Ja, de Ioniq 5 en Renault Scenic zijn iets goedkoper en de Hyundai laadt sneller. Maar die beide auto’s hebben niet de software van Tesla aan boord die je zo moeiteloos heel Europa door laat rijden. Ze hebben ook niet de enorme 970 liter bagageruimte van de Model Y. Dit is niet voor niets de best verkopende auto van de wereld van vorig jaar. Is er dan niets mis mee? Autopilot kan nog wel eens een hikje geven en je laten schrikken. Maar dat is het ongeveer.