Op dit gebied is Tesla nu ingehaald door de concurrentie

©Unsplash

Tesla is niet meer het automerk met de meest tevreden klanten
26 juli om 19:19
Laatste update: 26 juli om 21:02

Voor de eerste keer in vele jaren staat Tesla niet bovenaan in een jaarlijks onderzoek naar hoe tevreden de kopers van auto's zijn. Tesla is dit keer ingehaald door meerdere traditionele automerken.

Nieuwe EV-eigenaren hebben de elektrische auto's van meerdere traditionele autofabrikanten hoger ingeschat dan die van Tesla in het jaarlijkse onderzoek van J.D. Power onder Amerikaanse autobezitters. Dat onderzoek, dat al 29 jaar wordt gehouden, vraagt EV-bezitters onder andere naar hun tevredenheid en hun 'emotionele gehechtheid' aan hun auto. Ze geven een beoordeling op een schaal van duizend punten. Er werden in totaal 99.000 reacties van automobilisten verzameld. Tesla was jarenlang de koploper, maar dat is nu dus veranderd.

Dalende score voor Tesla

Tesla haalde een gemiddelde score van 870 punten, terwijl de EV’s van andere merken gemiddeld uitkomen op 877 punten. Vooral de tevredenheid over de Tesla Model 3 daalt elk jaar gestaag. Benzine-auto’s kwamen uit op een score van 842 punten, gevolgd door plug-in hybrides met 841 punten.

Tesla-concurrent Rivian kreeg overigens de hoogste score in totaal met 900 punten, maar werd buiten de officiële ranglijst gelaten omdat het bedrijf volgens J.D. Power 'nog niet voldoet aan bepaalde criteria'. 

De EV's met de beste waarderingen

Welke elektrische auto's scoorden het beste dit jaar? De Kia EV6, Kia EV9, BMW iX, Porsche Taycan en Genesis GV60 ontvingen de prijzen voor de hoogst geklasseerde EV's in hun segmenten.

Van alle autofabrikanten, en inclusief benzine-auto's en plug-in hybrides, sleepte de Hyundai Motor Group de meeste prijzen in de wacht, gevolgd door BMW en Toyota.

'Luisteren naar de klanten'

Tesla's aanbod heeft al een paar jaar voornamelijk kleine veranderingen ondergaan, afgezien van de komst van de nieuwe elektrische pick-up Cybertruck. Wat volgens J.D. Power ook meespeelt is dat andere autofabrikanten hun nieuwe EV’s meer bereik en betere interieurmaterialen dan Tesla hebben gegeven.  

"Traditionele fabrikanten hebben naar de feedback van de klant geluisterd", verklaart J.D. Power-topman Frank Hanley. "Ze lanceren verbeterde EV’s die beter aansluiten bij wat klanten willen, zoals verbeterde opbergruimte en materialen van hogere kwaliteit, en zorgen ervoor dat functies gebruiksvriendelijk zijn."

Lees ook over de beste elektrische auto's voor op vakantie.

Volg meer nieuws over elektrische auto's en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief