Tesla onthult Robotaxi in oktober en dit wordt het spannendste onderdeel
Tesla houdt op 10 oktober het evenement waarop het bedrijf zijn Robotaxi uit de doeken doet. Centraal staat dan het vernieuwende ontwerp van de zelfrijdende taxi. De vraag of de autonome EV veilig genoeg is voor de openbare weg is voor een later moment. De grote kwestie in oktober is: heeft de Tesla Robotaxi wel of geen stuur en pedalen?
Tesla was eerst van plan de Robotaxi op 8 augustus te onthullen, maar dat werd eerder deze maand uitgesteld. Volgens ceo Elon Musk waren er nog enkele belangrijke veranderingen nodig aan het ontwerp van de zelfrijdende taxi. Tijdens een toelichting op Tesla's kwartaalcijfers beantwoordde Musk meerdere vragen over de Tesla Robotaxi, zonder al te veel prijs te geven.
Wel of geen stuur meer
Een belangrijke vraag is of Tesla ervoor kiest om het stuur en de pedalen weg te laten uit de Robotaxi. Dat was jarenlang wel het idee, maar het is de vraag of Tesla op dit moment al zo ver wil gaan. Om de zelfrijdende taxi de weg op te krijgen, is er goedkeuring van toezichthouders nodig. Dat proces duurt veel langer als de Robotaxi geen manier heeft om handmatig de besturing over te nemen. Of de Robotaxi een stuur heeft of niet, wilde Elon Musk in elk geval nu nog niet kwijt.
Het is lastig te voorspellen wanneer de eerste Tesla Robotaxi passagiers zal gaan vervoeren. Volgens het bedrijf hangt de timing van de inzet van de Robotaxi af van 'technologische vooruitgang en goedkeuring door de regelgevende instanties'. "Onze oplossing is een algemene oplossing die overal zou werken. Het zou zelfs werken op een andere planeet", aldus Musk.
Volledig zelfrijdend
De timing hangt ook af van wanneer Tesla zijn volledig zelfrijdende systeem gereed heeft. "Mijn voorspellingen hierover waren in het verleden te optimistisch", gaf Musk toe. "Mogelijk tegen het einde van dit jaar, maar ik zou echt geschokt zijn als we het volgend jaar niet kunnen doen. Ja, volgend jaar lijkt me zeer waarschijnlijk." Na de uitrol van het volledig zelfrijdende systeem kunnen Tesla-eigenaren uiteindelijk hun auto verhuren als zelfrijdende taxi, zodat ze eraan kunnen verdienen als ze de auto niet gebruiken.
Vrijstelling voor auto's zonder stuur
Autofabrikanten kunnen bij de Amerikaanse toezichthouder vrijstelling aanvragen voor voertuigen zonder stuurwielen en pedalen. Maar de overheid geeft zulke vrijstellingen slechts voor 2500 voertuigen per bedrijf per jaar. Dat lijkt een erg beperkte limiet voor Tesla.
De kleine startup Nuro heeft al wel zo’n vrijstelling gekregen voor zijn zelfrijdende bezorgbusjes. Cruise, een zusterbedrijf van GM, wilde ook zo’n vrijstelling aanvragen voor zijn zelfrijdende Origin-shuttle, maar het bedrijf heeft na recente problemen met zijn zelfrijdende taxi’s dit project in de ijskast gezet.
Grote concurrent
De belangrijkste concurrent van de Tesla Robotaxi is het Google-zusterbedrijf Waymo, wiens zelfrijdende taxi’s geen menselijke chauffeurs meer hebben, maar in de Waymo-auto’s zijn nog wel normale besturingselementen aanwezig. Waymo voert wekelijks zo'n 50.000 taxiritten uit in drie Amerikaanse steden, maar er klinkt ook veel kritiek op de zelfrijdende taxi's.
Google-moederbedrijf Alphabet kondigde dinsdag aan nog eens 5 miljard dollar te investeren in Waymo. Musk vroeg zijn volgers op X daarna of Tesla 5 miljard dollar zou moeten investeren in zijn AI-startup xAI.
Tesla-robots
Volgens Musk is Tesla op de eerste plaats een AI-bedrijf. Behalve aan de Robotaxi werkt het bedrijf ook aan de mensachtige Optimus-robots, die volgend jaar in kleine aantallen in productie moeten gaan. Tesla wil de humanoids, die taken van mensen uit handen kunnen nemen, vanaf 2026 aan andere bedrijven verkopen.
Lees meer over Tesla en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.