Je nieuwe e-bike kost veel méér dan je van plan was uit te geven

©Ampler

Een nieuwe e-bike kost je bijna altijd meer dan je gepland had
1 augustus om 19:14
Laatste update: 2 augustus om 23:46

Een e-bike is niet iets wat je zomaar even koopt. De meeste mensen hebben vooraf een bepaald bedrag in hun hoofd dat ze aan hun nieuwe elektrische fiets willen besteden. Maar de gemiddelde e-bike-koper geeft in de praktijk fors meer uit dan ze van plan waren. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek onder Nederlanders.

Gemiddeld betalen Nederlanders 22 procent meer voor hun nieuwe elektrische fiets dan ze vooraf hadden gepland, meldt het onderzoeksbureau GfK Benelux op basis van een Europees onderzoek. Er zit dus een flink verschil tussen het bedrag dat je in je hoofd had en dat je daadwerkelijk aan je nieuwe elektrische fiets uitgeeft.

Nederlanders staan hierin trouwens niet alleen. "Ook in België en Denemarken zien we een vergelijkbaar beeld", aldus GfK. Maar in Frankrijk is juist het omgekeerde beeld te zien: Fransen geven gemiddeld dus minder uit aan hun nieuwe e-bike dan ze hadden gepland. 

Uitneembare batterij in opmars

Uit het onderzoek komen nog een paar opvallende trends naar voren. Zo verschuift de voorkeur van e-bike-kopers van een geïntegreerde accu steeds meer naar een uitneembare batterij. "Dit zien we in alle onderzochte landen terug", stelt GfK vast. Zo'n uitneembare batterij kun je makkelijk mee naar binnen nemen om hem op te laden.

In ons land zijn elektrische stadsfietsen met afstand de populairste e-bike-categorie volgens het onderzoek, maar dat is geen verrassing. In Duitsland en Frankrijk zijn er relatief veel elektrische mountainbikes en de Denen zijn naar verhouding grote liefhebbers van elektrische cargofietsen

Vaker eerst een proefrit

Slechts 17 procent van de nieuwe e-bikes worden in Nederland via internet besteld, dus de fietsenwinkel blijft in ons land een cruciale rol spelen. Ook bezoeken Nederlanders steeds vaker zogeheten experience centers van fietsfabrikanten en winkelketens om e-bikes zelf te proberen, voordat ze er eentje kopen. Zo'n 14 procent van de ondervraagde Nederlanders heeft al zo’n e-bike-center bezocht om een proefrit te maken of is van plan dit binnenkort te gaan doen. 

Na 5 jaar een nieuwe e-bike kopen

E-bike-gebruikers vervangen volgens het onderzoek hun elektrische fiets als deze gemiddeld zo'n 5 jaar oud is. "Goede service is de voornaamste reden om hetzelfde merk te kiezen of te overwegen als van de e-bike die men eerder had."

Verzekering elektrische fiets

Van de Nederlandse e-bike-bezitters heeft 62 procent hun fiets verzekerd, bleek onlangs uit cijfers van Multiscope. Gemiddeld betalen we voor een e-bike-verzekering 14 euro per maand. Van alle soorten e-bikes is het verzekeren van een fatbike met gemiddeld 23 euro per maand het duurst. Marktleider bij de e-bike-verzekeringen is de ANWB, gevolgd door ENRA en Kingpolis. Van 7 procent van de Nederlandse e-bike-eigenaren is de elektrische fiets ooit gestolen.

Lees meer over elektrische fietsen en meld je ook aan voor onze nieuwsbrief.