Apple boekt zonnig resultaat dankzij de iPad en ondanks groot probleem in China
De omzet van Apple is afgelopen kwartaal met 5 procent gegroeid. Dat resultaat was beter dan analisten hadden verwacht. Apple bereikte de omzetgroei mede door de goede verkoop van de nieuwe iPads en door de populariteit van zijn diensten. Maar de iPhone-maker kampt wel met harde tegenwind in China.
Apple boekte afgelopen kwartaal weer een omzetgroei en heeft daarmee de schattingen van Wall Street-analisten overtroffen. De omzet steeg met 5 procent naar 85,8 miljard dollar, terwijl analisten gemiddeld op 84,5 miljard hadden gerekend. De winst nam met bijna 8 procent toe op jaarbasis. De omzet en winst waren beide goed voor een kwartaalrecord.
In het tweede kwartaal van het kalenderjaar draait Apple meestal slechter, doordat in die periode meer mensen de aanschaf van een nieuwe iPhone uitstellen in afwachting van de nieuwe modellen in het najaar. De laatste tijd wachtten consumenten al massaal op de iPhone 16, met als gevolg dat de iPhone-omzet vorig kwartaal met 1 procent afnam.
iPhone 16 en Apple Intelligence
In september onthult Apple de iPhone 16-toestellen, die waarschijnlijk een maand later de eerste Apple Intelligence-functies zullen krijgen. Mede door de nieuwe AI-functies, die voorlopig niet werken op iPhones in Europa, wordt de komende maanden een flinke stijging van de iPhone-verkoop verwacht.
"We kijken ernaar uit om deze tools met onze gebruikers te delen en we blijven aanzienlijk investeren in de innovaties die het leven van onze klanten zullen verrijken", aldus Apple-ceo Tim Cook in een toelichting op de kwartaalcijfers.
Nieuwe iPads en populaire diensten
De iPad-tak profiteerde afgelopen kwartaal van de release van de nieuwe modellen: de iPad Pro met de M4-chip en de vernieuwde iPad Air. De iPad-omzet steeg met 24 procent naar 7,16 miljard, terwijl er met 6,6 miljard rekening was gehouden.
De afdeling diensten, waar onder meer de App Store, Apple Music en Apple TV onder vallen, bleef uitstekend draaien met een groei van 33 procent en is nu goed voor 24 miljard dollar omzet. De omzet uit wearables, smart home en accessoires daalde licht, met 2 procent.
China blijft een zorgenkindje
Uit de nieuwe kwartaalcijfers blijkt ook dat China een zwakke plek voor Apple blijft. De omzet in China daalde met 6,5 procent tot 14,7 miljard, terwijl analisten 15,3 miljard hadden voorspeld.
Onlangs viel Apple zelfs uit de top 5 van de Chinese smartphonemarkt. Het moest deze vijf Chinese telefoonmerken voor zich laten: Vivo, Oppo, Honor, Huawei en Xiaomi.
Lees meer nieuws over Apple en mis niets met onze nieuwe app.