Duurtest Renault Scenic: echte kennismaking met 'Auto van het Jaar'

©Bright

Duurtest Renault Scenic: de echte kennismaking
6 augustus om 11:21

Onze autotester Rutger reed al met de Renault Scenic tijdens de persintroductie. Maar daar hoef je geen kinderen weg te brengen, bagage mee te nemen of ook maar zelf je navigatie in te stellen. Nu is hij 3000 kilometer onderweg voor een echte test.

Tijdens de persintroductie van de Hyundai Ioniq 5 was me niet opgevallen dat die auto geen achterruitenwisser heeft. In de Nederlandse winter wel. Tijdens de introductie van de Renault Scenic zijn me ook weinig minpunten opgevallen, waardoor de auto een terechte Auto van het Jaar winnaar leek. Maar blijft dat beeld overeind tijdens drie weken, door vier landen, met Autobahn, Zweedse bospaden, een bagagekoffer op de trekhaak en kids die stroom voor hun apparaten willen achterin?

Kleinere accu ook wel voldoende

De eerste drie dagen van onze trip reden we van Groningen naar Odense, daarna via Kopenhagen naar Jönkoping en tenslotte naar Mora. Drie dagen van 9:00 tot 16:00 uur ongeveer, waarbij we exact 0 minuten kwijt waren aan laden. Door de enorme accu van 87 kWh en de laadsnelheid van 150 kW moesten we vaker (en langer) stoppen vanwege honger, plasdrang of een rondje voor de hond, dan dat de auto stroom nodig had.

Dat dringt wel de vraag op of je die grotere accu nodig hebt. De Scenic is er ook met een 60 kWh-accu. Die heeft een reëel bereik van 340 kilometer, versus de 490 van onze auto. Ik moet zeggen dat het superfijn is dat je de accu zelden onder de 40 procent ziet komen onderweg en je dus af en toe ook kan stoppen zonder te laden, maar of je dat 5500 euro waard is? Ik geloof dat ik voor de 60 kWh-versie zou gaan, tenzij ik naar landen wilde reizen die een hele beroerde laadinfrastructuur hebben. Maar die worden in Europa steeds zeldzamer.

Profielen voor je rij-voorkeuren

Onze rit ging dan ook vlekkeloos. De Renault schat perfect in hoeveel stroom hij gaat verbruiken en flinke stukken 140 rijden, deren hem niet al te erg. Enige hiccups waren de palen van Recharge die niet werken met de laadpas van Mobilize, Eneco en Chargepoint. Met de Plugsurfing-app kreeg ik die alsnog aan de praat, maar als je met een pas van de zaak rijdt, is het irritant dat je dan zelf dingen moet betalen. Niet de schuld van de Scenic natuurlijk, maar van de laadpaaluitbater.

In de verplichte file bij Hamburg werkte de adaptieve cruise control voortreffelijk. Hij trekt vanzelf op als de auto voor je weer begint te rijden en remt zoals je dat als mens ook zou doen: niet te plotseling, niet te hard. Maar wel op tijd.

Handige optie is ook dat je bij rijhulpsystemen je persoonlijke voorkeur kan opslaan in een profiel en met 2x klikken alles hebt ingesteld zoals je dat zelf wilt. Het zou fijn zijn als Renault je meer dan één profiel zou geven, zodat je bijvoorbeeld een snelweg- en binnenweg-setting kunt instellen.

Pasje past niet

Persoonlijk ben ik geen fan van de platte sleutelkaart van Renault. Hij kan niet aan je sleutelbos vanwege de vorm en het formaat en dus heb je hem altijd ergens los in je broekzak. Ook je laadpas kan er niet aan vast. Al met al niet ideaal, maar overkomelijk.

Irritanter is dat het er op lijkt dat het Google Automotive-systeem halverwege een update is blijven hangen. Als gevolg doen A Better Routeplanner en Spotify het niet meer. Ook na een paar dagen heen en weer met de helpdesk van Renault heb ik dat nog niet opgelost. Ik hoop van harte dat we dat gefixt krijgen voor de terugweg.

Volgende week meer.

Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.