Eerste indruk Renault Scenic E-Tech Electric: terechte winnaar Auto van het Jaar?
Onze autotester Rutger maakte de eerste kilometers met de nieuwe elektrische Renault Scenic, die werd gekozen tot de Europese Auto van het Jaar. Was die prijs terecht?
Als iedereen zegt dat ik echt 'The Bear' op Disney+ moet gaan kijken, krijg ik daar direct jeuk van. Als gevolg heb ik 'The Bear' niet gezien. Net als Titanic, op één na geen van de Star Wars-films en legio andere klassiekers. De kans om in een auto te stappen die door 60 andere autojournalisten is verkozen tot de beste van Europa, geeft me een zelfde soort jeuk.
Zeker als ik de juryrapporten zie. Chauvinisme viert hoogtij, een enkele journalist heeft oog voor praktisch gebruiksgemak, de meesten willen een raceauto voor het hele gezin. De grondig vernieuwde Tesla Model 3 mocht niet meedoen met de competitie omdat dat officieel een facelift is in plaats van een nieuw model. Ik neem die verkiezing dus met een korreltje zout. Maar ik mag wel twee dagen rijden met deze nieuwe elektrische Renault Scenic.
Compact ontwerp
De aanblik van de nieuwe Fransman is een goede start. Voor een auto met zoveel binnenruimte oogt hij compact. Dit is een platform waar geen benzinemotor in hoeft te kunnen passen en de neus is dan ook maar net ietsje langer dan de voorwielen die er in behuisd moeten worden. Net als zijn broertje de Megane, is deze kar gedrongen, rond, vol. Geen zwierige lijnen om massa te verhullen, maar een eerlijke vorm.
In EV-land lijken er twee visies op de neus van een elektrische auto te bestaan. Tesla, Nio en Xpeng bijvoorbeeld grijpen het overbodig worden van een flinke grille aan om een soort gesloten Porsche-neus te maken. Peugeot en Renault kiezen ervoor om de neus te versieren zodat het oogt als een traditionele grille, maar dan net iets vrijer en speelser. Ik kan er wel aan wennen.
Fraai interieur
Het interieur is fraai en oogt duurder dan je van een auto in deze prijsklasse zou verwachten. De enorme schermen domineren het dashboard. Achter het stuur zit nog steeds een rare extra friemel om je media te bedienen. Je hebt even nodig om er mee te leren werken, maar daarna kun je op de tast de boel bedienen en dat is aangenaam ten opzichte van alle touchscreens die je tegenwoordig in auto's vindt.
Net als het infotainmentsysteem dat op Google Automotive draait. Navigatie langs laadpalen, apps voor alle audio streamingdiensten. Maar geen Netflix of YouTube, zoals in de Tesla. Wel integratie met je huis en de apparaten die je daar verbonden hebt met Google.
De auto is comfortabel zonder te zacht te zijn, sportief zonder je uit te nodigen een bocht hard te nemen. Achterpassagiers zitten uitstekend en kunnen met de raad-het-liedje SongPop-app spelen tijdens het rijden op hun eigen telefoon. Het luxe glazen dak is deels of geheel te dimmen met een swipe op de knop. Iets wat je niet verwacht in een auto met een vanafprijs van onder de 45.000 euro.
Verschillende accu's
Eigenlijk heeft Renault twee auto’s op de markt gebracht. Eentje met een 60 kWh accu die een bereik van rond de 400 km heeft en een 84 kWh accu die tegen de 600 km moet halen. Voor 44.000 en 48.000 euro, respectievelijk.
Voor de meeste mensen is die kleinere accu echt groot genoeg, maar als je vaak ver reist is de grotere wel aangenaam. Voor wie nog nooit elektrisch gereden heeft kan die laatste versie wellicht de tijdelijke range anxiety wegnemen.
De Scenic scoort veel punten
Als ik door de juryrapporten blader lijkt het bijna toeval dat de Renault de prijs gewonnen heeft. Hij is niet bij iedereen favoriet, maar scoort bij de meeste journalisten wel punten. Maar na twee dagen rijden in deze wagen, blijkt dat de Scenic een terechte winnaar is.
Wil je een moderne elektrische auto, die niet van Tesla is, die wel kan navigeren langs laadpalen en een serieus bereik heeft? Dan is de Scenic mogelijk de beste keuze in zijn segment.
Rutger Middendorp test voor ons elektrische auto's. Volg zijn updates in de Duurtest.