©Freepik

TikTok lanceert Spotlight: een nieuw onderdeel over series en films

TikTok stort zich met deze nieuwe functie op films en series - hoe werkt het?

8 augustus om 16:56
Laatste update: 8 augustus om 19:21

Het socialmedia-platform dat het snelste groeit is nog altijd TikTok. Naast de vele gebruikers zijn ook de commerciële mogelijkheden voor bedrijven interessant. TikTok voegt nu met een nieuwe hub over series en films weer een verdienmogelijkheid toe. Het nieuwe onderdeel heet TikTok Spotlight.

De makers op TikTok plaatsen veel filmpjes. Daarin wordt vaak gesproken over een bepaald onderwerp, merk of gebeurtenis. Het platform kan deze bundelen in een hub en daar extra mogelijkheden aan toevoegen.

Precies dat gaat nu gebeuren met content over series en films. Door te monitoren op hashtags en keywords in de tekst kan een video over bijvoorbeeld de film Deadpool een vermelding van de desbetreffende hub krijgen.

Vergelijkbaar met IMDB

De melding verschijnt linksonder in het scherm boven de gebruikersnaam. Als je daar op klikt, ga je naar de nieuwe hub. Hier kan je informatie over de titel vinden, de cast bekijken en tickets kopen. Het heeft wat weg van een IMDB-pagina.

TikTok verdient eraan, de videomakers niet

Niet iedere video over een film zal deze verwijzing krijgen. TikTok heeft wel een aantal voorwaarden voordat deze getoond wordt. Men kijkt onder andere of de maker in het verleden geen waarschuwingen heeft gehad voor het schenden van de richtlijnen.

Het is duidelijk dat deze TikTok Spotlight een commercieel haakje heeft. Om een dergelijke hub te krijgen zal de filmmaatschappij moeten betalen. De maker die een dergelijke vermelding heeft op zijn video krijgt hier niks voor.

Lees meer over TikTok, of blijf op de hoogte via de Bright Nieuwsbrief.