©Pexels

Hyundai en Kia vertellen wie hun batterijen maakt na batterij-branden

Hyundai en Kia vertellen wie hun batterijen maakt, na angst om ontbrandende accu's

12 augustus om 16:39
Laatste update: 12 augustus om 22:18

Elektrische auto's zijn over het algemeen erg veilig, maar als een batterij van zo'n auto eenmaal begint te branden, is er bijna geen blussen aan. In Zuid-Korea is grote paniek ontstaan vanwege zo'n brand. Dat heeft geleid tot nieuwe maatregelen.

Zuid-Korea is dankzij Hyundai en Kia groot op het gebied van elektrische auto's, maar juist in dat land is paniek ontstaan over de veiligheid van de batterijen in zulke auto's. De aanleiding is een brand begin deze maand in hoofdstad Seoul. Daar ontplofte de batterij van een elektrische Mercedes-Benz ogenschijnlijk spontaan in een ondergrondse parkeergarage. Bij de brand die volgde raakten 23 mensen gewond, vlogen zo'n 140 auto's in brand en ook het appartementencomplex dat bovenop de garage stond, vloog in brand.

Het Zuid-Koreaanse ministerie van milieu neemt het incident hoog op, en heeft een vergadering gehad met grote autobedrijven, waaronder de Hyundai Motor Group, Mercedes-Benz Korea en de Volkswagen Group Korea, meldt Reuters. Het ministerie wil graag dat de autofabrikanten openbaar maken waar de batterijen hun auto's vandaan komen. Momenteel is dat niet verplicht, en melden de meeste automakers alleen zaken als de capaciteit en laadsnelheid.

Hyundai neemt het voortouw

Hoewel de precieze inhoud van de gesprekken niet duidelijk is, laat die zich raden. Hyundai toont op zijn Koreaanse website namelijk ineens de fabrikanten van al zijn batterijen, onderverdeeld per type. Zo is te zien dat Hyundai drie merken gebruikt: LGES, van het Koreaanse LG, SKON, van het Koreaanse SK Innovation en van het Chinese CATL, 's werelds grootste maker van auto-batterijen.

Kia en BMW beloven tegenover Koreaanse media snel te volgen met vergelijkbare lijsten. Het idee is natuurlijk dat er bij batterijbranden voortaan gekeken kan worden naar het merk batterij, om te zien of branden bij bepaalde merken vaker voorkomen.

Hyundai en Kia beloven bovendien om meer te gaan doen tegen branden, zoals functies om de batterijstatus beter bij te houden.

Verplicht melden

Het lijkt er ook op dat de Zuid-Koreaanse overheid komt met een verplichte vermelding van het batterij-merk, waar de twee merken al een voorsprong op maken. Die verplichting zou dan gaan gelden voor alle merken, ook van buiten Zuid-Korea. Daarmee zou dus meer duidelijk worden over de batterijen in de EV's van praktisch elk automerk.

Lees meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.