Duurtest Renault Scenic: ook zonder eigen laadpaal aantrekkelijk
Onze autotester Rutger reed al met de Renault Scenic tijdens de persintroductie. Maar daar hoef je geen kinderen weg te brengen, bagage mee te nemen of ook maar zelf je navigatie in te stellen. Nu is hij 3000 kilometer onderweg voor een echte test – hoe doorstaat de 'Auto van het Jaar' de realiteit?
Deze week kwam ik tot een realisatie. De elektrische auto heeft een nieuwe grens overschreden. Laat me je uitleggen wat ik bedoel. Thuis heb ik een 11 kW-laadpaal aan mijn huis hangen, waardoor elke auto, na welk ritje ook na een nachtje laden weer helemaal vol is. Als gevolg sta ik per saldo minder lang te wachten voor laden dan dat ik met een benzinewagen kwijt was aan tanken.
Maar niet iedereen heeft een oprit of een garage en dus kan niet iedereen een eigen lader kwijt. Bij onze vakantiebestemming hier in Zweden hebben we een 400 volt stopcontact (zo’n rode voor zware machines) en een 230 volt gewoon buitenstopcontact. Laders voor een 400 volt stopcontact zijn niet heel gebruikelijk en dus heb ik die niet bij me. Maar ik heb wel de 'granny charger' meegenomen: een apparaat dat je auto met een kleine 3 kW kan laden.
Op zich werkt dat prima als je hem na elk supermarktbezoekje weer aansluit. Dan druppelt hij langzaam wel weer vol. Maar dan moet ik dus bij gaan houden hoeveel stroom ik alles bij elkaar gedruppeld heb om de eigenaar van het huisje te compenseren voor de verbruikte stroom.
Karretje inladen, auto opladen
Naast de grote supermarkten hier in het Zweedse Mora staan snelladers van Eviny, Mer, Virta en Recharge, met laadsnelheden van 100 tot 360 kW. Alles bij elkaar staan er 22 snelladers en nog een aantal in aanbouw. Elke keer dat ik boodschappen ga doen, staat minstens de helft onbenut. En dus zet ik nu één keer per week tijdens het boodschappen doen de auto aan de snellader en is hij (zo’n beetje) weer vol als ik klaar ben. Met de 87 kWh van de Scenic heb je zoveel bereik dat zelfs als je thuis geen lader hebt, je prima deze elektrische auto kunt rijden als je een snellader op een strategische plek in je buurt hebt. Gelukkig worden dat er ook nog eens steeds meer.
Onze connectieproblemen met Spotify bestaan helaas nog steeds. Inmiddels ben ik er achter dat het komt omdat mijn gratis 3 gigabyte data per maand in de auto niet langer geactiveerd is. Maar helaas loop ik bij een poging tot heractivatie steeds aan tegen een foutmelding. Enige optie is mijn telefoon als hotspot te gebruiken. Maar dat moet ik bij elke keer instappen opnieuw aanzetten. Ik hoop dus nog steeds op een fix van Renault.
De vriendelijke dame van de helpdesk heb ik inmiddels gesproken, maar ik moet nog tot 5 werkdagen wachten voordat ik een reactie krijg van de mensen van de Multimedia helpdesk. Als ik deze auto gekocht had, was ik hier knap zuur van geweest. Los van die connectieproblemen werkt de Google-infotainment uitstekend.
Volgende week een nieuwe update als we weer 800 kilometer verder zijn.
Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.