IKEA geeft zijn nieuwe drones ook AI
Drones helpen bij IKEA al een paar jaar met het tellen van de voorraden in de distributiecentra, maar nu krijgen de vliegende hulpjes een AI-upgrade. Die zorgt ervoor dat ze constant zelfstandig rond kunnen vliegen. Volgens IKEA hebben de medewerkers in de distributiecentra ook veel baat bij de drones.
De Zweedse woonwinkelketen maakte vandaag bekend dat de drones, afkomstig van Verity, in het komende jaar bij distributiecentra over de hele wereld worden ingezet. In het afgelopen jaar is de nieuwe AI-drone getest in een Belgisch distributiecentrum. Dat was dus een succes, waardoor de nieuwe AI-drones uiteindelijk wereldwijd ingezet kunnen worden.
De nieuwe technologie moet het werk in de distributiecentra efficiënter maken. Doordat de drones de zware taak van voorraadcontroles overnemen hoeven medewerkers volgens IKEA minder fysiek zwaar werk te doen en hebben zij meer tijd voor 'lichtere en interessantere werkzaamheden'.
Meevliegen met de medewerkers
De AI-technologie stelt drones in staat om zeven dagen per week en vierentwintig uur per dag rond te vliegen in de distributiecentra. Ze tellen de voorraad, maar zien ook producten die op de verkeerde plek staan. Voorheen werden de drones alleen ingezet buiten werktijden. Nu vliegen ze dus mee met het personeel. Alle vluchten zijn vooraf gepland en de drones hebben geprogrammeerde routes.
Een nieuw detectiesysteem voor obstakels zorgt ervoor dat de drones direct hun route veranderen als er iets in de weg staat. Daarnaast kunnen de drones met een op maat gemaakt positioneringsysteem hoge schappen bereiken in een distributiecentrum.
Onderscheid maken tussen vracht
De AI-drones worden in de komende periode op steeds meer IKEA-vestigingen in Europa en de VS ingezet. Het is de bedoeling dat de drones voortdurend upgrades krijgen. Zo moeten ze in de toekomst ook onderscheid kunnen maken tussen verschillende soorten vracht en de manier waarop die geladen moeten worden. Zo moet de drone herkennen of vracht met een steekwagen of een heftruck moet worden verplaatst.
Volgens IKEA-topman Claes Lindgren heeft de klant er ook iets aan. "Hiermee vereenvoudigen we onze processen in de logistieke afdelingen en zijn we beter in het garanderen van onze voorraad, wat uiteindelijk leidt tot een betere klantervaring."
Mis niets met ons WhatsApp-kanaal en onze nieuwsbrief.