©Volkswagen

Volkswagen maakt bestelbus ID Buzz Cargo veel bruikbaarder met meer trekkracht en

Volkswagen maakt bestelbus ID Buzz Cargo veel bruikbaarder met meer trekkracht en bereik

19 augustus om 15:37

Veel binnensteden gaan bedrijfsbusjes op diesel en benzine vanaf volgend jaar weren. Maar dan moet je wel een degelijk elektrisch alternatief hebben, dat niet onderdoet voor zo'n brandstofauto. De vernieuwde ID Buzz Cargo van Volkswagen belooft dat te zijn.

Volkswagen verkoopt al een paar jaar een ID Buzz Cargo, die ook al prima kan volstaan voor bepaalde beroepen. Die bestaande uitvoering van de Cargo heeft een 77 kWh-accupakket en een een elektromotor met 204 pk, met een koppel van 310 Nm. De vernieuwde ID Buzz Cargo ruilt dat in voor een achterafmotor die 286 pk en 560 Nm levert, meldt AutoWeek.

Daarmee groeit het laadvermogen van de ID Buzz Cargo van nu 647 kilo naar straks 750 kilo. En het maximum trekgewicht neemt toe van 1000 naar 1200 kilo. Verder kun je met de nieuwe Cargo maximaal 160 km/u rijden, waar het huidige model 145 haalt.

Nog zuiniger ook

Dan denk je: door dat gegroeide vermogen zal de accu wel sneller leeg zijn. Gelukkig niet, want hoewel de batterij met een capaciteit van 79 kWh maar 2 kWh groter is dan die van de huidige Cargo, groeit de actieradius toch van 415 tot 459 kilometer. Laden gaat ook nog eens sneller: met 185 kWh in plaats van de maximaal 170 kWh van het huidige model.

In de cabine zit het grotere infotainmentscherm dat Volkswagen ook uitrolt naar zijn andere nieuwe en vernieuwde modellen. Dat is inclusief de ChatGPT-bediening in spraakassistent IDA. Verder zijn Lane Assist en verkeersbordherkenning voortaan standaard, net als voorbereiding voor een alcoholslot – zeg die borrel na het werk maar gedag. De instapversie van de vernieuwde ID Buzz Cargo start bij 43.500 euro.

Meer Volkswagen en mis niets met onze Bright-app.