Opluchting voor Tesla, EU halveert importheffing op Chinese Tesla's
De EU rekent een forse importheffing op Chinese auto's, zelfs als het merk uit een ander land komt. Ook in China gemaakte auto's van Tesla dus, al wordt het tarief wel lager.
Eigenlijk wilde de Europese Commissie 20,8 procent importheffing gaan rekenen op Tesla's die in China gemaakt worden. Dat is nu gehalveerd tot een heffing van 9 procent, meldt Reuters. Tesla had gevraagd om een herberekening van het importtarief, omdat het Amerikaanse bedrijf naar eigen zeggen minder Chinese subsidies heeft ontvangen dan volledig Chinese automakers.
Het hoogste importtarief dat de Europese Commissie wil rekenen aan Chinese automakers komt nu op 36,3 procent. In de plannen van juli stond het nog op 37,6 procent. Dat hoogste tarief geldt voor bedrijven die niet meewerken met het Europese anti-subsidie-onderzoek. Het hele doel van de heffingen en dat onderzoek is om de Europese automarkt te beschermen. De EU vreest dat China het met overheidssubsidie voor Europese autobedrijven onmogelijk kan maken om winstgevend te blijven.
MG-maker betaalt fors
Voor BYD geldt een heffing van 17 procent, voor Geely is dat 19,3 procent en voor MG-eigenaar SAIC de volle 36,3 procent. De heffingen komen bovenop de standaard 10 procent importheffing die al geldt voor auto's van buiten de EU. Alsnog zijn de heffingen stukken lager dan in de VS, waar nu een heffing van 100 procent geldt voor Chinese auto's. Experts zeiden eerder al dat de EU eigenlijk minstens 55 procent zou moeten heffen, om een impact te maken op de Chinese autosector.
De meeste Europese landen lijken voor de heffing te zijn, met uitzondering van autoland Duitsland. Dat is bang dat het last zal krijgen van de heffingen bij het import van onderdelen, en dat ook de verkoop van de vele Duitse auto's in China gevaar zal lopen.
Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.