Meeste EU-landen zijn voor torenhoge importheffingen op Chinese EV’s

©BYD

Meeste EU-landen zijn voor hoge strafheffingen op Chinese EV’s

De meeste EU-lidstaten zijn voorstander van veel hogere importheffingen voor Chinese elektrische auto's. De heffingen zouden nodig zijn vanwege de oneerlijke concurrentie die zou ontstaan doordat China eigen EV-fabrikanten subsidieert. Onder andere Nederland is voor de strafheffingen, Duitsland is een van de weinige tegenstanders.

Dat meldden Brusselse bronnen aan meerdere media, nadat diplomaten van de EU-lidstaten hebben overlegd over de kwestie. Later dit jaar spreken de lidstaten zich uit over definitieve maatregelen tegen China. De Europese Commissie stelde de extra importheffingen, die kunnen oplopen tot 38 procent, begin deze maand voor. Die heffing komt bovenop de huidige 10 procent. De maatregel is een reactie op de oneerlijke concurrentie vanuit China doordat de Chinese overheid de eigen fabrikanten veel subsidies geeft. 

De hoogte van de Europese EV-heffingen is nog niet definitief. De Europese Commissie en de Chinese regering onderhandelen nog over een mogelijke verlagen van de Chinese subsidies. Als Beijing dit weigert, dan wil Brussel dat de importheffing vijf jaar gaat gelden. Het voorstel kan worden geblokkeerd als een ruime meerderheid van de EU-landen tegen is. 

Duitsers zijn tegen

Duitsland verzet zich tegen de importheffingen voor de Chinese EV’s, omdat Duitse merken als Volkswagen, BMW en Mercedes-Benz de gevolgen vrezen voor de verkoop van hun elektrische auto’s in China, wat een grote afzetmarkt is. Maar het lijkt er dus op dat de meeste lidstaten voor de heffing zijn. Een definitief besluit wordt rond november verwacht.

De Chinese regering is boos over het Europese plan en het Chinese ministerie van Handel is onlangs al een onderzoek gestart naar de vraag of de EV-heffingen en andere maatregelen van de EU tegen Chinese sectoren, zoals zonnepanelen, treinen en windenergie, in strijd zijn met de vrije handel.

Nieuwe Turkse fabriek voor BYD

De tarieven van de strafheffing verschillen per automerk en liggen tussen 17 en 38 procent. Sommige Chinese automerken houden al rekening met de hogere heffingen. Zo sloot BYD een deal met de Turkse overheid voor het openen van een grote autofabriek in dat land, om zo de EU-heffingen te omzeilen. Met de bouw van de BYD-fabriek zou zo’n 1 miljard dollar gemoeid zijn. De Turkse fabriek geeft BYD relatief makkelijk toegang tot de EU, waarmee Turkije een economisch samenwerkingsverband heeft.

Lees meer nieuws over elektrische auto's en mis niets met onze app.