Xiaomi verliest 9200 dollar op elke verkochte auto, maar het komt goed
Van smartphones naar elektrische auto’s. Het is een vreemde en ook dure transformatie van Xiaomi. Zo duur dat elke auto die nu uit de fabriek vertrekt een flink verlies oplevert.
Xiaomi heeft tot nu toe welgeteld een enkel model elektrische auto ontwikkeld. De Xiaomi SU7 is een groot succes, want op de eerste dag ontving het bedrijf 90.000 preorders.
Verlies
De auto-industrie is er een van de lange adem en de grote aantallen. Marges zijn klein en dus moet je veel verkopen om winst te behalen. Ook de aanloopkosten voor een nieuwe auto zijn hoog, zeker wanneer je start met het maken van een auto in je eigen fabriek.
Xiaomi heeft het eerste volledige kwartaal achter de rug. Dat liep tot en met 30 juni en de EV-afdeling van het Chinese merk draaide 252 miljoen verlies. In dat kwartaal werden iets meer dan 27.000 auto’s afgeleverd bij klanten. Daarmee maakt Xiaomi 9200 dollar verlies per verkochte auto.
Dat klinkt dramatisch, maar dat is het niet. Zoals we al schreven zijn de investeringen hoog en duurt het even voordat je winst gaat draaien. Het bedrijf heeft een enkele fabriek waar 24 uur per dag geproduceerd wordt. Daarmee kan het bedrijf 10.000 auto’s per maand uitleveren aan zijn klanten.
Analisten hebben berekend dat Xiaomi minimaal 300.000 auto’s per jaar moet verkopen voordat er zwarte cijfers geschreven zullen worden. De verwachtingen zijn dat deze grens in 2027 zal worden doorbroken. Gelukkig heeft Xiaomi een miljardair als een van de oprichters en hij heeft al toegezegd de komende jaren veel te gaan investeren.
Lees meer over Xiaomi en abonneer je op de nieuwsbrief