Nederlandse verkopers nu ook welkom op Temu
Het is de snelstgroeiende en de meest besproken e-commerce-site van dit moment, Temu. Een site gevuld met de spectaculaire aanbiedingen die zich volgens sommigen ook verrijkt met jouw data.
Temu is een paradijs voor iedereen die van een koopje en van de meest vreemde producten houdt. Zoals mijn opa altijd zei 'Je vindt er de duvel en zijn ouwe moer’. De marketing van Temu is vrij agressief te noemen. Zeker wanneer je je registreert via het web of via de app word je bestookt met aanbiedingen en soms zelfs gratis producten.
Model
Het model is simpel. Temu is de marktplaats en zorgt voor de reclame, het platform en de prijzen. De aanbieder houdt de producten op voorraad en zorgt voor de verzending. Temu richtte zich eerst voornamelijk op de Chinese verkoper, maar stelt zijn platform nu ook open voor Europese bedrijven uit onder andere Duitsland en Nederland.
Ik vermoed dat er alleen kansen zijn voor bedrijven die unieke producten verkopen, want er is een klein addertje onder het gras. Wanneer twee dezelfde producten worden verkocht, dan bepaalt Temu dat die met de laagste prijs de sales krijgt. Aangezien Chinese bedrijven heel goed zijn in lage prijzen, zullen daar geen kansen liggen. Bol heeft overigens eenzelfde regeling, de koopknop gaat altijd naar de laagste prijs. Behoorlijk irritant voor veel verkopers wanneer er partijen in het buitenland worden opgekocht en via Bol worden gedumpt in Nederland.
Temu heeft slechte reputatie
Temu komt regelmatig op een negatieve manier in het nieuws. Er zijn veel problemen bij de handeling van de orders en sommige pakketjes komen nooit aan. Daarnaast zijn er vraagtekens te zetten bij de veiligheid van de data en de slechte omstandigheden voor de werknemers. Ook maken ze ruzie met fastfashion-gigant Shein.
Bij Temu trekken ze zich daar niet veel van aan. Het bedrijf groeit lekker door en het moederbedrijf heeft op dit moment een marktwaarde van 130 miljard.
Volg meer technieuws met de Bright-app en abonneer je op onze nieuwsbrief