© Unsplash

Elon Musk belooft gratis SOS-berichten via satelliet voor iedereen

Elon Musk belooft gratis satelliet-nooddienst voor iedereen met een telefoon

28 augustus om 21:31

SpaceX wil met zijn dienst Starlink gratis toegang tot nooddiensten via satelliet aanbieden voor iedereen met een smartphone. Dat belooft topman Elon Musk. Om gebruik te maken van de dienst, heb je geen Starlink-abonnement nodig.

Het idee is simpel: waar je ook bent op aarde, kun je in geval van nood hulp inroepen via je smartphone. Dat moet kunnen wanneer je geen bereik hebt of wanneer er geen zendmasten in de buurt zijn. De functie zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden door mensen die verdwaald raken in de wildernis of op zee. "Het kan niet zo zijn dat iemand overlijdt omdat hij of zij het vergeten is te betalen of het niet kon betalen", aldus Musk.

Apple en Google bieden al vergelijkbare diensten aan, met respectievelijk de functies SOS Noodmelding en Satellite SOS. Het grote verschil is dat Starlink mikt op wereldwijde dekking. Apple’s noodsatelliet-functie is momenteel in zeventien landen beschikbaar, waaronder in Nederland, en die van Google tot nu toe enkel in de Verenigde Staten.

Landen moeten toestemming geven

Hoewel het plan veelbelovend klinkt, zijn er nog wat hobbels te nemen. Elk land moet bijvoorbeeld individueel toestemming geven voor het gebruik van deze technologie.

Ook is het woord van Elon Musk met een korrel zout te nemen. De excentrieke tech-CEO staat immers bekend om zijn soms wat te optimistische beloftes

Samenwerking met T-Mobile

SpaceX heeft nog geen concrete lanceerdatum genoemd. Het bedrijf test sinds 2022 samen met T-Mobile satellietfuncties voor telefoons. Hoewel nog niet duidelijk is hoe ver de twee bedrijven staan, blijft SpaceX intussen zijn Starlink-netwerk verder uitbreiden. Op moment van schrijven zijn er al meer dan 6.000 Starlink-satellieten in een baan rond de aarde geplaatst. SpaceX is van plan om er uiteindelijk meer dan 30.000 te plaatsen. 

Lees meer over internet, of blijf op de hoogte via de Bright Nieuwsbrief.