Ziggo na waarschuwing over oplichting: 'We bellen wél op bij betalingsachterstand'
Ben je te laat met het betalen van je Ziggo-rekeningen? Dan belt de kabelboer je hoogstpersoonlijk op om verhaal te halen. Dat doet het overigens wel altijd met een anoniem nummer, wat niet hoeft te gelden voor oplichters die zich steeds vaker voordoen als de provider.
Dat blijkt uit een verklaring van Ziggo aan TotaalTV, naar aanleiding van een heel andere kwestie. Op het forum van Ziggo staan meldingen van een nieuwe oplichtingsmethode van internetcriminelen. Ze benaderen Ziggo-klanten telefonisch met de melding dat er nog een bedrag openstaat. Dat moet uiteraard zo snel mogelijk worden voldaan, waardoor klanten mogelijk in paniek raken en geld overmaken.
Een medewerker van VodafoneZiggo antwoordde in eerste instantie op het forum dat het bedrijf haar klanten nooit telefonisch benadert bij een betalingsachterstand. Een fout, zo bleek later toen een andere woordvoerder de verklaring moest bijstellen. "We bellen wel degelijk persoonlijk na bij betalingsachterstanden", aldus de woordvoerder. "Het kan namelijk nodig zijn dat iemand een betalingsregeling nodig heeft. Of iemand is al jaren een tevreden en betalende klant, maar krijgt nu een issue niet opgelost."
Bellen om de klant op te jagen?
Dat klinkt misschien als een wat agressieve methode om te zorgen dat de penningen binnen blijven komen, maar de woordvoerder verzekert dat Ziggo ook vanuit service-oogpunt de telefoon pakt. "Uiteraard willen we dat er betaald wordt, maar we kijken verder. Waarom betaalt een klant niet? Hoe kunnen we onze dienstverlening verbeteren om de klant wel te laten betalen?"
Ziggo zegt altijd anoniem te bellen in zulke situaties en verzekert dat medewerkers altijd bekendmaken dat zij namens het bedrijf bellen. Hoor je een robotstem en wordt niet duidelijk gemaakt dat je met Ziggo aan de lijn hangt, dan is het hoogstwaarschijnlijk foute boel.
Lees meer nieuws over Ziggo en mis niets met ons populaire WhatsApp-kanaal.