Rampzalig slecht verkochte PlayStation-game al na drie weken offline, spelers krijgen geld terug
Een rampzalige game-lancering voor de nieuwe online-shooter Concord, die zowel op PS5 als pc werd uitgebracht op 23 augustus. Zo slecht, dat uitgever Sony de game op 6 september alweer stopt.
Iedereen die Concord heeft gekocht, krijgt zijn geld terug. Dat zijn niet zo gek veel mensen, want volgens schattingen zou Concord slechts 25.000 keer verkocht zijn. Dat is zeer slecht voor een nieuwe game, en ook de speelcijfers blijven erg laag. Op Steam werd de game op zijn piek door slechts 697 mensen tegelijk gespeeld. Een vergelijkbare game als Destiny 2 wordt doorgaans door zo'n 30.000 mensen tegelijk gespeeld volgens dezelfde informatie.
Gezien die karige prestaties heeft Sony nu al besloten om de game offline te halen, nog geen drie weken nadat die verscheen. "Terwijl we de beste weg voorwaarts bepalen, stopt de verkoop van Concord onmiddellijk en beginnen we een volledige terugbetaling aan alle gamers die het spel voor PS5 of pc hebben gekocht", aldus Concord-regisseur Ryan Ellis.
Zuur besluit voor de makers
Het moet een zuur besluit zijn, want aan Concord is acht jaar gewerkt. De game moest het opnemen tegen populaire titels als Overwatch en Valorant. Met een prijs van 40 euro was Concord even duur als Helldivers 2, ook een online shooter van Sony voor PS5 en pc. Dat werd juist een hit, maar dat onderstreept ook wel de onzekerheid rondom games in dit genre.
Overkoepelend heten dit soort spellen 'live service games'. Het zijn games waarbij je goedkoop of gratis kan instappen, waarbij de maker hoopt je zo lang mogelijk bij de game te houden. Vaak kun je dan in de game aankopen doen, bijvoorbeeld in de vorm van nieuwe voorwerpen en kostuums, of door nieuwe delen van de game als eerste te mogen spelen.
Sony zet al minder in op multiplayer
Sony had eerder groots ingezet op zulke games. Zo werd ook een multiplayer-game in de wereld van The Last of Us ontwikkeld, maar die werd vorig jaar geannuleerd. Sony merkte toch dat zijn kracht blijkbaar bij verhalende games ligt, en zag ook toen al dat de prestaties van online multiplayer-games grillig zijn. Bij een succes loop je binnen, maar met ontwikkeltijden van acht jaar zet je veel op het spel.
De strategie is ook dit jaar merkbaar: voor het eerst sinds PS5 verscheen, brengt Sony geen grote nieuwe PS5-game in het najaar uit, zoals eerder bijvoorbeeld God of War: Ragnarök en Spider-Man 2. Door meer geld te steken in online service games, was er minder beschikbaar voor dat soort single-player games. En hoewel die strategie nu is bijgestuurd, laat het resultaat nog jaren op zich wachten – games maken kost immers ontzettend veel tijd.
Meer games en mis niets met onze Bright-app.