©Bright

Duurtest Audi Q4 e-tron: gevoel boven pure logica

Duurtest Audi Q4 e-tron: gevoel boven pure logica

9 september om 13:26

Onze autotester Rutger rijdt twee weken met de Audi Q4 e-tron. Een vernieuwde versie met een aandrijflijn die we in meer nieuwe Volkswagen-producten gaan terugvinden. Deze week is het afscheid alweer en daar is toch een traantje geplengd.

Ik heb me zelden zo ambigu gevoeld over een elektrische auto. De Audi Q4 e-tron is snel, comfortabel, rijdt goed, heeft een keurig afgewerkt interieur, maar is ook saai en vrij karig uitgevoerd voor zijn prijs.

Normaliter testen we een auto vier weken, maar door een wat onfortuinlijke planning kwamen we met de Audi op twee weken uit. In die vier weken ga ik soms door alle relatiefasen heen: roze bril, ergernis, berusting, liefde. Dat zijn ze toch? In twee weken zit ik nog maar net in de dating-fase en nu is de Q4 alweer weg. De Zeekr 001 die ik erna gekregen heb, kleurt het beeld van de Q4 vooral positief.

De Audi zeurde me niet aan de kop met piepjes, heeft me in twee weken 0 foutmeldingen gegeven, tegenover 14 in 3 dagen in de Zeekr. Het interieur van de Audi was minder fraai. Er zat geen massage op, maar het voelde wel alsof de auto 10 jaar zo strak aan zou blijven voelen. De Q4 had dan geen lane centering assist, maar hij piepte ook niet tegen me als ik iets te ver naar rechts reed. Je weet pas wat je mist als het er niet is.

Meer dan logica alleen

Vanuit mijn Excelsheet-state-of-mind (het minder bekende 6e NAS album) begrijp ik mensen niet die meer dan €70K uitgeven voor een Q4 e-tron. Je krijgt bij Tesla of Renault meer bereik en meer binnenruimte voor flink minder geld. Maar als ik er iets minder cijfermatig naar kijk, dan begrijp ik het wel. Hij is fraaier en oogt sjieker dan de Enyaq en zeker de ID.4. Hij houdt vermoedelijk beter zijn waarde dan een Tesla, Peugeot of Renault van hetzelfde formaat. Ook lijken er nog mensen te bestaan die voor een badge als Audi of BMW serieus bij willen betalen. En dat is oké.

Opvallender dan de conclusie over de Q4 zelf is misschien wel wat we geleerd hebben over deze nieuwe aandrijflijn. Met deze accu en motorcombinatie kun je moeiteloos lange reizen maken als je niet het type mens bent dat slechts 1x per 4 uur eet en plast.

De laadsnelheid is goed genoeg, het bereik is goed genoeg en al kun je voor hetzelfde bedrag auto’s kopen met meer range: in de meeste West-Europese landen is dat overbodig. De Volkswagen-groep heeft gedegen concurrentie met de grote accu’s die Renault en Peugeot aanbieden en ook de 100 kWh-optie die Nio bijvoorbeeld heeft. Maar het is absoluut geen behelpen met dit pakket.

Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.