Fatbike-helmplicht en minimumleeftijd toch weer onzeker, 'raakt alle elektrische fietsers'
De minister van Infrastructuur en Waterstaat vindt de wens voor een helmplicht en minimumleeftijd voor fatbikes 'niet zinvol', omdat de invoering jaren zou duren en in de praktijk alle elektrische fietsers zou raken.
Vorige week maakte een meerderheid van de Tweede Kamer bekend in te willen stemmen met een motie van de VVD en NSC om overlast van fatbikes bestrijden. Dat moet met een leeftijdsgrens van 14 jaar en een helmplicht gebeuren. Maar meteen hadden critici al hun vraagtekens, want waar ligt de grens tussen een fatbike en een e-bike, juridisch gezien? Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat deelt die zogen, maar noemt het signaal van de Kamer 'klip en klaar', in een Kamerbrief.
De minister was eerder ook al terughoudend over regelgeving, en zei toen te vrezen dat nieuwe regelsvoor alle elektrische fietsen zullen gelden, vanwege die vage grens tussen fat- en e-bike. Madlener vreest voor een “dikkebandenpolitie”, van agenten met meetlinten. De fatbike zou wel als aparte voertuigcategorie geregistreerd kunnen worden, schrijft Madlener nu, maar uit onderzoek zou blijken dat zo'n aanpak 'niet effectief' is.
Kat en muisspel ligt op de loer
"Enerzijds is het niet te rechtvaardigen dat dikke banden, een laag frame of bijvoorbeeld een tweepersoonszadel leiden tot een onveilig voertuig of onveilig weggedrag", schrijft de minister. "Anderzijds zal de markt zich snel aanpassen: de banden worden iets dunner, het frame wordt iets verhoogd, of er wordt een ander zadel opgezet. Het probleem zal zich naar verwachting dan snel verplaatsen naar nieuwe (fatbike) modellen, of andere elektrische voertuigen die opgevoerd kunnen worden."
Ook de helmplicht is niet snel te regelen, waarschuwt de minister. Dan moet de Wegenverkeerswet uit 1994 aangepast worden, iets dat al snel twee jaar zou duren. Bovendien geldt die helmplicht dan voor iedereen met een e-bike, niet alleen voor fatbikes. "Maatregelen als een minimumleeftijd of een helmplicht gaan verder dan het aanpakken van de opvoerproblematiek. Deze maatregelen hebben namelijk niet alleen betrekking op de gebruikers van opgevoerde elektrische fietsen, maar ook de gebruikers van elektrische fietsen die niet zijn opgevoerd", concludeert Madlener.
Kamer moet in debat
Zo komt de beurt weer bij de Tweede Kamer. "Het draagvlak voor maatregelen voor alle elektrische fietsen is niet vanzelfsprekend aanwezig in de maatschappij, maar in praktische zin zijn er wel mogelijkheden, als de Kamer dat wil", aldus de minister.
Inderdaad een heikel punt, het instellen van maatregelen voor alle elektrische fietsen. Dat is heel wat anders dan voor fatbikes alleen, en de vraag is of voor zo'n aanpak een Kamermeerderheid te vinden is. Het zal geen populaire maatregel zijn, en misschien is de overlast inderdaad ook beter aan te pakken door te richten op de illegale modellen, met te zware motoren en makkelijk te omzeilen begrenzers.
De minister zinspeelt daarop, door te wijzen op de resultaten van zo'n aanpak. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft dit jaar al beslag gelegd op ruim 16.500 fatbikes omdat die waren opgevoerd.
Woensdagavond debatteert de Tweede Kamer over dit onderwerp met de minister. Dan zal blijken of een meerderheid inderdaad door wil met deze plannen, als daarmee alle e-bike-gebruikers worden geraakt, en niet alleen mensen die zich op een fatbike misdragen.
Meer over fatbikes en mis niets met onze Bright-app.