Robottaxi's hebben 73 procent minder ongelukken met letsel dan menselijke chauffeurs
De robottaxi's van Google-zusterbedrijf Waymo hebben inmiddels miljoenen kilometers gereden, en dat biedt boeiende inzichten. Zo is nu duidelijk dat het zelfrijdende systeem beduidend minder ongelukken maakt.
Makers van zelfrijdende systemen claimen vaak dat zo'n autonone auto veiliger rijdt dan een gemiddeld mens, zelfs al worden er soms ongelukken gemaakt. Waymo heeft er inmiddels uitgebreide cijfers over, want er worden wekelijks ruim 100.000 ritten met de robottaxi's van het bedrijf gemaakt – zolang die niet ergens naar elkaar staan te toeteren. Waymo heeft op basis van 35 miljoen gereden kilometers wat boeiende cijfers op een rij gezet.
Zo blijkt dat de robotauto's 84 procent minder ongelukken maken waarbij de airbag wordt uitgeklapt dan auto's met een mens achter het stuur. En er zijn 73 procent minder ongelukken waarbij letselschade is. Ook zijn er 48 procent minder crashes waarbij de politie moet komen, vergeleken met menselijke chauffeurs.
Verschillende redenen voor succes
De wagens van Waymo rijden in de Amerikaanse steden San Francisco en Phoenix. De cijfers zijn het beste in San Francisco, waarbij de robotauto zelfs 91 procent minder ongelukken met airbag-plof maakt dan auto's met een menselijke chauffeur.
De wagens van Waymo vermijden ongelukken volgens het bedrijf op twee manieren. De eerste rijden de robotsystemen natuurlijk braver dan de gemiddelde chauffeur: ze zijn nooit driftig, nooit moe, nooit afgeleid of dronken. Bovendien zijn de auto's voorzien van systemen die constant controleren of anderen een overtreding begaan, zoals doorrijden bij een rood licht. Daar wordt dan weer op geanticipeerd.
Bright-collega Bram maakte onlangs ook een ritje in een Waymol en was behoorlijk onder de indruk.
Meer over zelfrijdende auto's en mis niets met onze Bright-app.