Nieuwe auto’s in Amerika moeten straks mogelijk een AM-radio hebben
DAB, FM of gewoon Spotify: muziek luisteren via AM doet eigenlijk niemand nog in de auto. Echter, AM blijkt een belangrijke rol te spelen bij nood. In Amerika is het daarom straks mogelijk verplicht dat nieuwe auto’s het hebben. Maar is dat wel zo’n goed idee?
De Amerikanen zijn dichtbij het goedkeuren van een nieuwe regel die voorschrijft dat alle nieuwe auto’s die in de Verenigde Staten worden gemaakt een AM-radio moeten hebben. Het plan hoeft alleen nog door het volledige House worden goedgekeurd en de regel is er, schrijft TheVerge. Het klinkt ouderwets, maar er zit een gedachte achter: het is belangrijk bij nood.
AM-radio
Niet zozeer omdat mensen geen smartphones hebben, maar AM-radio’s zijn bij nood een belangrijke achtervang voor communicatie, bijvoorbeeld als er geen telefonienetwerk mogelijk is. AM-radio wordt gebruikt om bij rampen noodinformatie te verspreiden. Bijvoorbeeld bij een tornado kan een AM-noodsignaal mensenlevens redden. Plus: er zijn maar een kleine 80 torens nodig om 90 procent van de inwoners in de Verenigde Staten te bereiken.
Op zich een goed streven, maar het kan ook voor problemen zorgen. AM-radio’s moeten ook worden toegevoegd aan elektrische auto’s en deze amplitudemodulatie (daar staat AM voor) kan worden beïnvloed door de ruis die elektrische auto’s, maar ook smartphones, verspreiden. Wat er wordt uitgezonden kan niet overkomen omdat er dan allemaal gekraak te horen is. Reden voor Tesla om de AM-radio allang niet meer aan zijn auto’s toe te voegen. Iets wat sommige AM-fans jammer vinden, omdat het bereik beter is met AM en omdat het geluid beter is doordat er minder compressie is.
Terug naar de tekentafel?
Veel automakers schijnen het niet te zien zitten, die nieuwe regel die op poten is. AM wordt door velen gezien als een verouderde technologie die allang is ingehaald door betere communicatiemogelijkheden, zoals HD-radio en streamen via internet. Albert Gore van de Zero Emission Transportation Association zegt zelfs dat makers van elektrische auto’s hierdoor terug moeten naar de tekentafel om aanpassingen te maken aan het design van de auto’s, of in ieder geval de aandrijflijn. Kortom, de kosten kunnen flink in de papieren lopen voor fabrikanten, die deze kosten waarschijnlijk niet mogen doorrekenen aan autokopers. Toch lijkt het er wel op dat Amerikaanse Tesla's straks toch aan de AM-radio moeten.
Lees meer over radio en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.