YouTube gaat social media-kant op met Communities
YouTube wil naast videoplatform ook social medium worden, lijkt het. Het introduceert vanaf volgend jaar Communities, waarmee creators in gesprek kunnen met hun abonnees.
Het idee is dat er posts kunnen worden gemaakt zoals je dat kent van Facebook-groepen. Je kunt daarbij zowel als kanaaleigenaar als abonnee reageren in tekst en met foto’s. Het modereren werkt hetzelfde als in de gewone reacties op video’s op YouTube. De eigenaar van het kanaal krijgt binnen YouTube Studio een extra menu waarin hij of zij kan aangeven wie er in Communities mogen reageren. Op dit moment is het alleen voor abonnees van een kanaal, maar dat kan mogelijk later worden uitgebreid naar iedereen.
Diepere gesprekken op YouTube
YouTube heeft zijn social medium-achtige functie al getest op een fitnesskanaal, kookkanaal en gamekanaal en krijgt er het resultaat uit dat het graag wilde: mensen hebben diepere gesprekken die verder gaan dan alleen wat er in een video gebeurt. Het geeft creators ook de mogelijkheid om te praten over iets, zonder dat daar meteen een video aan vastzit. Nu zijn mensen vaak veroordeeld tot de reacties onder de video en dat is vaak een andere sfeer die niet echt uitnodigt tot een goed gesprek.
Het resultaat daarvan is dat mensen op andere sociale media gaan praten met hun favo creator of andere fans van die persoon. Hierdoor mist YouTube interactie en dat wil het graag onder één paraplu brengen. YouTube zegt: “We verwachten dat YouTube Communities de manier verandert waarop makers en fans met elkaar praten, door diepere relaties en betekenisvollere gesprekken te stimuleren. (...) We testen Communities nu op mobiele apparaten met een kleine groep makers en hun volgers (...) voordat we de toegang begin 2025 uitbreiden naar meer kanalen.”
Concurrentiestrijd
Heel vreemd dat YouTube hiervoor kiest is het niet: het merkt al jaren hoe bijvoorbeeld TikTok die interactie wegsnoept en ook Elon Musk met X is ineens met langere videoformats bezig en een app voor televisie. Het voelt de hete adem van social media in de nek en lijkt het nu dus om te draaien: het videoplatform gaat de richting op van social medium.