©Bright

Duurtest Zeekr 001: het oog en de billen tevreden, de geest is er nog niet uit

Duurtest Zeekr 001: het oog en de billen tevreden, de geest is er nog niet uit

Vandaag om 15:45

Onze autotester Rutger rijdt vier weken met de Zeekr 001, de volledig elektrische fastback van het Chinese Geely. Dat oogt en voelt goed, maar er valt ook genoeg af te dingen op met name de software van de wagen. 

Vorige week probeerde ik de Zeekr 001 een beetje te plaatsen. Verward door het logo en de looks die de familierelatie met Lynk & Co verraden. Verward ook door de prijs die de Zeekr boven zustermerk Volvo positioneren. Verward door het bestaan van dit merk dat uit eigen huis concurrentie van Lynk&Co, Volvo, maar ook Polestar en Lotus heeft. Waarom al die merken? En waar staat Zeekr dan precies voor? Ik ben er nog steeds niet uit en ik leg me daar voorlopig maar even bij neer.

De onduidelijke positionering zorgt er ook voor dat ik het moeilijker vind om de auto te beoordelen. Er zijn geen beloftes die nagekomen hoeven te worden. Er zijn geen vooroordelen die gecheckt kunnen worden. Dat gaf me de afgelopen week wel een helder nieuw inzicht over de manieren waarop we interacteren met een auto.

Met onze ogen, met onze kont, met ons verstand en (soms) met onze oren. Dus met mijn ogen, kont, verstand en oren benader ik deze Zeekr vandaag.

Oogt en voelt goed... 

Behalve dat ik een logo zie dat ik niet kan plaatsen, zie ik een forse auto die geen SUV probeert te zijn (maar het qua hoogte wel bijna is). De zwarte balk in het front trekt de blik wat naar beneden en de enorme 22” velgen verhullen het enorme formaat van de auto. Er is niet heftig ge-overdesigned. Geen strepen en golvingen op de flank die iets moeten suggereren dat er niet is. De Zeekr 001 is een auto die zelfvertrouwen en ingetogenheid uitstraalt in lijnvoering. Het interieur is chique. Ja, met een q. Zachte oppervlakken, mooie materialen, subtiele sfeerverlichting (maak aantekeningen Mercedes!) en het kan aan mij liggen, maar een Yamaha-audiosysteem vind ik sick in een auto.

Mijn kont wordt op de stoelen getrakteerd door massage als ik dat wil, terwijl het onderstel de oneffenheden uit het wegdek voor me wegfiltert. De Zeekr ligt als een blok op de weg, wil dankzij zijn vierwielaandrijving als een Impreza WRX de bocht om weet zijn formaat aardig te verhullen als je achter het stuur zit. Mijn kont waardeert deze auto enorm. Hij weet die balans te vinden, waar BMW groot mee geworden is: genoeg informatie van het wegdek meegeven om je het gevoel te geven dat je ultieme controle hebt. Tegelijkertijd genoeg oneffenheden wegpoetsen om je het gevoel te geven dat je in luxe leeft.

...maar ergernis is er ook

Mijn verstand is waar de relatie met de Zeekr een beetje begint te verzuren. Voor elke trip moet ik het menu induiken om daar een viertal systemen uit te zetten die me anders aan de kop zeuren. Een dode mug bovenop de voorruit lijkt de overige systemen bovendien al in de war te kunnen schoppen en de camera in de auto herkent mij eigenlijk nooit en meldt me dat dan. Ik moet daardoor het head-up-display ook bijna elke rit opnieuw naar beneden instellen om niet te hoeven zakken om hem te kunnen zien. De korte ontwikkeltijd van de Zeekr 001 lijkt zich hierin te wreken.

Mijn oren kunnen geen genoeg krijgen van het Yamaha-audiosysteem aan boord. Dat is vol, zonder overweldigend te zijn. Kan hard zonder waar dan ook te gaan kraken. En als ik 'Zeekr' zeg of op een knop druk, hoor ik ook de spraakassistent. Die kan de verwarming harder zetten, of de massage aan. Maar met het interpreteren van adressen is hij soms foutloos en soms lijkt hij dezelfde opdracht totaal niet te kunnen plaatsen.

In de basis is dit dus een uitstekende auto. Grootste ergernis zijn de rijhulpsystemen en dat is een terugkerend fenomeen bij moderne auto’s waarin voor Europa allerlei systemen verplicht zijn geworden, waaronder de verschrikkelijke waarschuwingen voor de maximumsnelheid. Ik hoop dat Zeekr met het tempo van MG met software updates komt en van een goeie auto een geweldige auto weet te maken door ook mijn verstand een plezier te doen.

Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.