©Bright

Duurtest Zeekr 001: onbekendere EV uit China moet ons hart nog stelen

Duurtest Zeekr 001: onbekendere EV uit China moet ons hart nog stelen

16 september om 12:56
Laatste update: 23 september om 10:21

Onze autotester Rutger rijdt vier weken met de Zeekr 001, misschien wel de minst bekende auto die we tot nog toe reden. Eerst maar eens even kennismaken dus.

De afgelopen maanden reden we een BYD Seal, een Xpeng G9, een Nio ET5, een MG Marvel R en meer auto’s van nieuwe nog niet erg bekende Chinese merken. Maar bij geen enkele auto heb ik zo vaak de reactie over het merk gehad: Wat is een Zeekr? Ik heb daar een sluitend -soort juridisch- antwoord op: het is een merk dat het Chinese Geely voert, bekend van onder andere Lotus, Volvo, Polestar en Lynk & Co. Maar waar het merk voor staat is me na deze eerste week nog steeds niet helemaal duidelijk.

Dat begint bij het logo. Dat is vrijwel identiek aan het logo van Lynk & Co,d makers van de hybride deelauto die het in Nederland aardig goed doet. Waar bij de Zeekr het lijntje in het midden los staat, is exact dezelfde vorm bij Lynk & Co onderdeel van een vlak. Dat suggereert een relatie tussen de twee, maar welke blijft onduidelijk. Een Zeekr kun je niet per maand leasen, of te huur zetten op je oprit, wat bij een Lynk & Co allemaal wel kan. Met het idee dat je een beetje geld terug kan verdienen.

Onderscheid vooral aan de binnenkant

Ook het uiterlijk is duidelijk geïnspireerd door de Lynk & Co 01. Het zwarte vlak in de neus met de lampen daarin en de twee lampen die op de hoeken van de motorkap liggen: vrijwel identieke designtaal. Wonderlijk, want Zeekr wordt een stuk hoger in de markt gepositioneerd dan Lynk & Co. BMW kiest er bewust voor om een Mini niet op een BMW te laten lijken en een Rolls Royce ook zijn eigen stijl te geven. Om kosten te besparen worden er onderhuids dan allerlei onderdelen uitgewisseld. Maar op het eerste gezicht zie je echt een heel andere auto. Niet bij Zeekr.

De premium positionering is wel meteen duidelijk als je de auto opendoet. Het heeft boutique hotel-vibes. Met een frisse blauwe kleur, prachtige materialen overal, met subtiele details die nét niet te kitscherig zijn. De Zeekr is een heerlijke auto om in te zitten, zelfs voordat je de stoelmassage aanzet.

Gemengde gevoelens

Onze vierwielaangedreven Privilege-versie heeft 544 pk, stuift in 3,8 seconden naar de 100 en heeft een 100 kWh-accu onder de vloer voor een reëel bereik van zo’n 500 kilometer. Laden gaat met 200 kW max, al hang je gemiddeld dichter bij de 140 kW. Prijs voor dit alles: net geen €70K.

Direct na het ontvangen van de auto deed ik een retourtje Groningen - Gent en daarbij heb ik een flinke riedel aan pingetjes, waarschuwingsgeluiden en belletjes gehoord. Soms om me te vertellen dat er iets mis was (een fietser te dicht voor me), soms om me te vertellen dat ik iets deed, waarvan ik al wist dat ik het deed (van rijstrook veranderen bijvoorbeeld). Het comfort was de hele rit geweldig, het rijgedrag bijna BMW-esque, maar de software bleef me maar aan de kop zeuren. Met een licht vochtige voorruit na vertrek bijvoorbeeld, kreeg ik 6 meldingen achter elkaar van systemen die niet zouden werken. Na 1x de ruitenwisser aanzetten waren die weg.

Gemengde gevoelens dus na de eerste week. En dat is goed, want dat is de reden dat we vier weken met een auto rijden. Wellicht leer ik met vier klikjes alle ergernissen te voorkomen. Wellicht dat ik over drie weken met plezier afscheid neem van deze auto. Volgende week meer.

Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.