©Mercedes-Benz

Duitsers mogen binnenkort zonder handen 95 km/u rijden in hun Mercedes

Duitsers mogen binnenkort zonder handen 95 km/u rijden in hun Mercedes

23 september om 14:46

Volledig autonoom rijden gebeurt nog bijna nergens, maar in Duitsland mag je straks op de snelweg hele stukken rijden zonder als chauffeur je handen aan het stuur te houden, of je ogen op de weg, op hoge snelheid.

De kunde van zelfrijdende auto's wordt opgedeeld in levels. Ouderwetse auto's zijn level 0, volledig zelfrijdende auto's zijn straks level 5. De zelfrijdende taxi's van Waymo zitten op level 4: in hoge mate zelfrijdend maar wel in het beperkte gebied van enkele steden. Mercedes biedt al langer als eerste level 3 in heel Duitsland: zelfrijdend onder bepaalde voorwaarden. Voor Mercedes-Benz in Duitsland is die voorwaarde dat je op de snelweg rijdt, in flink verkeer of een file. Nu worden die voorwaarden verruimd, voor heel Duitsland.

Het Drive Pilot-systeem van Mercedes-Benz kon al volledig zelfstandig filerijden tot 60 kilometer per uur, op de snelweg. Dat was al handig, maar vooral tijdens files of grote verkeersdrukte. Die snelheid wordt eind dit jaar opgehoogd tot 95 kilometer per uur. Dat is nogal een sprong, want op dat moment kunnen Mercedes-rijders hun auto zelfstandig op de rechterbaan laten rijden, ook buiten de file. Ja, echt zelfstandig: bij dit systeem hoef je je handen niet aan het stuur te houden en je ogen niet op de weg. Je kan dan als chauffeur een film kijken op het middenscherm van de auto, zonder dat je waarschuwingen krijgt.

Snelheid steeds verder omhoog

Op het moment dat de auto een ingewikkeldere situatie nadert, krijgt de bestuurder een seintje dat 'ie het stuur terug moet nemen. Als je bijvoorbeeld je afslag op de snelweg nadert, maar bijvoorbeeld ook bij hevige regen of sneeuw. Meestal komt die waarschuwing zo'n 10 seconden van tevoren.

Mercedes-Benz wil de maximumsnelheid steeds verder verhogen, zodat er eind dit decennium tot 130 kilometer per uur gereden mag worden met het systeem. Ook wil het bedrijf de overdrachtstijd langer maken, zodat de bestuurder straks meer tijd heeft om het stuur over te nemen.

Om andere weggebruikers te laten weten dat een auto zelfstandig rijdt, en de chauffeur dus afgeleid mag zijn, wil Mercedes-Benz graag turquoise knipperlichten introduceren. Die afwijkende kleur moet duidelijk maken dat de wagen in kwestie door een autonoom systeem wordt bestuurd, niet door een mens.

Echt alleen in Duitsland

Drive Pilot werkt momenteel alleen op EQS- of S-Klasse-modellen met het optionele Drive Pilot-pakket van zo'n zesduizend euro. Alleen Duitse wagens van Mercedes-Benz komen in aanmerking: je S-Klasse met Nederlands kenteken kan de optie dus niet krijgen voor autonome ritjes over de Autobahn. Bestaande gebruikers krijgen een update die de maximumsnelheid verhoogt naar 95 km/u. Mercedes-Benz denkt dat het systeem begin 2025 in de praktijk gebruikt en dus ook verkocht zal mogen worden.

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.