Review: Astro Bot is echt de Super Mario van PlayStation en één van de leukste games van het jaar
Iedereen met een PlayStation 5 heeft de game Astro's Playroom erbij gekregen. Die uitgebreide tech-demo van de mogelijkheden van de PS5 smaakte al naar meer, en meer biedt Astro Bot zeker.
Astro Bot voelt regelmatig als een game uit een parallel universum. Want waar onze game-industrie inmiddels in een spiraal zit van alsmaar duurdere games met enorme, vaak nogal grijzige spelwerelden en online mogelijkheden – daar is dit het soort kleurrijke platform-lol dat hoogtij vierde op systemen als de Nintendo 64 en GameCube, maar ook op de PlayStation 2.
Na het enorme succes van Super Mario 64 waren 3D-platformgames ooit het kroonjuweel van elke spelcomputer. PlayStation probeerde Nintendo jarenlang af te troeven met dan weer een Jak and Daxter, dan weer een Sly Cooper, dan weer een Ratchet & Clank. Op zich met succes, maar de studio's achter die vrolijke actie-platformers zijn volwassener geworden en maken nu The Last of Us, Ghost of Tsushima en Spider-Man. En gelukkig maakt Insomniac zo nu en dan nog een Ratchet & Clank, maar voor een pure, kleurrijke en lekker grote 3D-platformer moest je toch echt bij Nintendo aankloppen.
Astro Bot voelt op zijn beurt als een game uit een universum waarin de stroom 3D-platformgames nooit is opgehouden. Of misschien als een game uit een universum waarin Nintendo wél de nieuwste hardware gebruikt. Want om maar op de conclusie vooruit te lopen: Astro Bot speelt als een mix van de allerleukste Nintendo-platformers maar dan met 4K-graphics die werkelijk van het scherm af spatten.
Het bestaande wiel rijdt al prima
Astro Bot weet precies genoeg nieuws te doen met alle bekende ingrediënten van een 3D-platformer. Ook hier hups je van level naar level, waarbij je zelf de volgorde van de levels een beetje kan kiezen, maar uiteindelijk hebben ze wel een begin en een eind. Er is bekende variatie: een woestijn-wereld, een lava-level, een jungle met tempel, piraten, een spookkasteel en ga kom maar door.
Nog meer dan in Astro's Playroom beweeg je op allerlei manieren door die levels heen. Rennend en springend, maar bijvoorbeeld ook vliegend met vloeistof, zoals in Super Mario Sunshine. Sowieso speelt Astro Bot veel leentjebuur bij Nintendo's bekende loodgieter – al stoort dat zelden. Het wiel hoeft niet elke keer opnieuw uitgevonden te worden om een leuke game op te leveren, bewijst Astro Bot.
Het 'doel' van de game is het verzamelen van allerlei robotjes die zijn verkleed als bekende PlayStation-personages, van Nathan Drake en Aloy tot Kratos en de Ape Escape-aap. Dan kan je weer verder naar volgende levels, krijg je soms bonus-werelden met speciale krachten en blijf je vooruit bewegen. Maar zoals bij elke platform-game is de lol gewoon het spelen van de levels. Het gaat terug tot de essentie van een game: een groep ontwikkelaars heeft een puzzeltje voor je gemaakt, een uitdaging en jij moet er voorbij zien te komen. En als het lukt, als je snapt wat ze je willen laten doen of als je behendig genoeg bent, dan is dat heerlijk.
Toch een PS5-knaller dit jaar
Astro Bot is meer, veel meer van wat Astro's Playroom al zo leuk maakte. Het speelt als een trein en het ziet er geweldig uit, en het is eindelijk weer wat anders. Om weer terug te grijpen op dat gevoel van een parallel universum: Astro Bot is zó leuk, dat je er zowel blij als sip van wordt. Blij omdat dit een hele leuke game is, sip omdat er niet elk jaar zo'n game verschijnt.
Astro Bot is in al zijn simpelheid de game-verrassing van het jaar. Even leek het alsof de PlayStation 5 na hits als God of War: Ragnarök en Spider-Man dit jaar geen grote knaller zou hebben. Astro Bot kan die titel van 'PS5-najaarsknaller' prima dragen, en achteraf is het raar dat ik daar ooit aan twijfelde. Alsof die eer er alleen kan zijn voor een 'volwassen' game vol actie en geweld: niet dus. Astro Bot is een feestje dat je echt niet moet overslaan.
Meer Bright reviews en mis niets met onze Bright-app.