©Waymo

Oei: robotaxi Waymo legt voertuigstoet van Harris stil

Oei: robotaxi Waymo legt voertuigstoet van Kamala Harris stil

29 september om 23:44
Laatste update: 30 september om 07:39

Vice President Kamala Harris van de Verenigde Staten was onderweg naar het Fairmont Hotel in San Francisco, toen de stoet aan voertuigen tot stilstand moest komen door een robotaxi die er niks van begreep. 

San Francisco is een van de weinige steden in de wereld die al een vloot zelfrijdende taxi’s heeft rondrijden. De auto’s van Waymo zorgen enerzijds dat er minder ongelukken plaatsvinden dan bij menselijke bestuurders, maar ze zitten mensen af en toe wel flink dwars. Denk aan middenin de nacht een toeter- en piepserenade brengen aan omliggende buren, maar ook het vastrijden van bijvoorbeeld een ambulance. 

Regels zijn niet genoeg

Je kunt een auto wel leren om op regels te letten, maar er zijn zoveel variabelen dat het soms moeilijk is om in te programmeren. Denk aan wat een Waymo moet doen wanneer er een ambulance aankomt bijvoorbeeld. Dat is immers een heel andere situatie, waarbij je niet echt een vastomlijnd kader hebt wat precies te doen wanneer een ambulance aankomt. 

Er moest een politieagent aan te pas komen om de auto uit de weg te helpen, nadat de Waymo een bocht probeerde te maken en middenin de stoet van Harris tot stilstand kwam. Dit schrijft de San Franciso Standard. Bovendien schijnen er meer Waymo’s te zijn geweest die het de stoet bemoeilijkten om een goede doorgang te vinden.

Waymo

Presidentskandidaat Kamala Harris maakt nog één stop in San Francisco voor de verkiezingen in november. Hoewel ze nergens snel hoefde te zijn, want ze spreekt morgen pas op een evenement, is het niet heel veilig als zo’n stoet doorbroken wordt of tot stilstand wordt gedwongen. Het bedrijf achter Waymo leest de gegevens van de betreffende auto uit ome oorzaak te ontdekken en een aanpassing te doen om dit in het vervolg te voorkomen. 

Dit soort incidenten moeten vanaf 2026 gemeld worden bij de California Department of Motor Vehicles. Komen er veel van dit soort meldingen binnen, dan riskeert Waymo het dat zijn vergunning wordt ingetrokken. Waymo zou niet de eerste zijn die dat zou overkomen, als het zo ver komt, Cruise is een andere zelfrijdende robotaxi-maker die niet langer toestemming heeft om robotaxi’s te laten rijden.

Recent maakte Bram een ritje in een Waymo in San Francisco: zo ging dat in zijn werk.