Hybride auto's worden populairder en dat is slecht nieuws, dit is waarom
De BOVAG meldde dat er voor het eerst meer hybride auto’s dan volledig elektrische wagens verkocht zijn. Is dat goed of slecht nieuws?
Op dit moment is nog geen kwart van de nieuw verkochte auto’s volledig brandstof aangedreven. Een derde ongeveer is volledig elektrisch en de rest is hybride. Al kan dat veel verschillende dingen betekenen. Er zijn hybrides met een accuutje die zo klein is dat ze alleen de brandstofmotor kunnen ondersteunen. Er zijn hybrides die de auto wel zelfstandig elektrisch kunnen voortbewegen, maar niet meer dan een paar kilometer. En er zijn plug-in hybrides die volledig elektrisch kunnen rijden tot soms wel 120 kilometer, die bij lege accu op brandstof overgaan.
Die hybrides zijn er omdat autofabrikanten gehouden worden aan een gemiddelde uitstoot over alle verkochte auto’s. Dus als je bij wijze van spreken 10 volledig elektrische auto’s hebt verkocht en 5 hybrides, dan mag je ook 2 vervuilende sportwagens verkopen omdat je gemiddeld nog goed zit. Van elektrische auto’s is veelvuldig bewezen (door Transport & Environment en de TU/E bijvoorbeeld) dat ze over hun hele levenscyclus aanzienlijk minder milieuschade veroorzaken dan brandstof aangedreven auto’s. Maar die vloot hybrides, hoeveel minder fijnstof en CO2 leveren die op?
De praktijk is weerbarstiger
Het is moeilijk daar in zijn algemeenheid iets over te zeggen. De milieuwinst van een mild hybride aandrijflijn is volledig verschillend van die van een plug-in hybride. Die plug-in hybride is bovendien bijna onmeetbaar omdat je er theoretisch 100% elektrisch mee zou kunnen rijden, maar ook 100% op brandstof. In de praktijk blijkt dat plug-in hybride auto’s bijna nooit de beloofde brandstofbesparingen opleveren omdat er veel op brandstof mee gereden wordt. Dat is natuurlijk ook logisch: want als je in staat bent om op je werk of bij je huis je auto op te laden, dan kies je voor een volledig elektrische auto. Als je niet in staat bent om makkelijk op te laden en je neemt daarom een plug-in hybride, dan wordt die in praktijk bijna nooit opgeladen.
De opkomst van de hybride ten opzichte van de brandstofwagen is dus niet per se iets dat we toe moeten juichen. De autobouwers schermen met de milieubesparingen die theoretisch mogelijk zijn, terwijl daar in praktijk niks van terecht komt. Gevolg: fijnstof in binnensteden en meer CO2 de lucht in.
Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.