Volvo geeft schuld aan overheden voor teruglopende vraag naar elektrische auto's

©Volvo

Volvo geeft schuld aan overheden voor teruglopende vraag naar elektrische auto's
Vandaag om 12:21
Laatste update: om 12:23

Volvo was eigenlijk van plan om per 2030 alleen nog maar volledige elektrische auto's te verkopen. Dat plan is bijgesteld, omdat de vraag naar EV's inzakt. En dat komt door overheidsbeleid, stelt het hoofd duurzaamheid van Volvo.

Volvo is vaak het braafste jongetje van de klas als het gaat om veiligheid, en ook op het gebied van duurzaamheid willen de Zweden graag voorop lopen. In 2021 nam Volvo het voornemen om per 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto's te verkopen. Begin deze maand werd die ambitie teruggeschroefd tot alleen maar 'geëlektrificeerd vervoer', inclusief hybride wagens dus.

Volvo-hoofd duurzaamheid Vanessa Butani licht die keuze nu toe tegenover The Verge. "We schuiven [die ambitie] een beetje terug en pinnen ons nu niet volledig vast op een jaar, omdat we zien dat, hoewel wij er volledig klaar voor zijn, de markt dat nog niet is", aldus Butani. En inderdaad: wereldwijd loopt de vraag naar elektrische auto's terug. Dat heeft meerdere redenen: inflatie, de grootste groep early adopters heeft er al eentje maar zeker ook het wegvallen van subsidies speelt een rol.

'Overheden moeten meer doen'

"We willen elektrisch worden", aldus Butani. "We weten dat dat het juiste is om te doen, en we hebben samenwerking nodig in onze branche en buiten onze branche om ervoor te zorgen dat dat gebeurt." En op dat vlak doen overheden te weinig, volgens het hoofd duurzaamheid.

"Overheden nemen beloningen terug", zegt Butani. "Infrastructuur wordt niet snel genoeg uitgerold." In Nederland wordt dit jaar voor het laatst subsidie gegeven op de aankoop van elektrische auto's. Ook gaan elektrische rijders vanaf volgend jaar belasting betalen in Nederland: eerst 25 procent van het tarief dat benzine-auto's betalen maar elk jaar meer, tot 100 procent in 2030. Die beweging is er niet alleen in Nederland, maar in bijna alle landen. In Duitsland stopte de subsidieregeling eerder al, en zijn de verkopen van EV's ingezakt.

We zijn inderdaad terughoudend

Ook wat betreft infrastructuur heeft Butani een punt. Uit onderzoek blijkt steeds dat huidige brandstofrijders vooral de laadmogelijkheden een lastig punt vinden. Zeker mensen die geen oprit hebben en dus geen ruimte voor een eigen laadpaal, zijn terughoudend. Sterker nog: van mensen die al een EV hebben, zou een kwart die niet hebben genomen zonder een eigen laadmogelijkheid. En hoewel elektrisch rijden volgens onze eigen berekeningen in de meeste gevallen alsnog goedkoper is dan rijden op benzine, ben je als EV-chauffeur zonder eigen laadpaal wel overgeleverd aan de nogal grillig geprijsde openbare laadpalen.

Volvo's nieuwe ambitie is om in 2030 "90 tot 100 procent geëlektrificeerde modellen" te verkopen. Volledige CO2-neutrale status voor het bedrijf en zijn fabricage wil Volvo in 2040 bereiken. Volgens Butani gaat het om het "bijstellen van onze ambities".

Meer nieuws over Volvo en mis niets met onze Bright-app.